Andrei Caramitru dezvăluie "orgia furtului-cum sunt blocate autostrăzile": "Trebuie să NU le facă pentru a rămâne bani pentru TelDrumuri". Soluțiile propuse de economist

Expertul în finanțe al Uniunii Salvați România, Andrei Caramitru, publică miercuri, 13 februarie, partea 2 din orgia furtului practicată de actuala guvernare. 

Andrei Caramitru reiterează în postare că din 100 de lei investiți în infrastructură alocarea către autostrăzi este de doar 5 lei, cei de la putere fiind nevoiți să fie siguri că banii rămân pentru TelDrumuri. Mai mult, Andrei Caramitru relevă faptul că în cazul în care s-ar face autostrăzi s-ar supăra pe România țările din est, cel mai probabil Rusia, pentru că țara noastră s-ar dezvolta și ar avea o interconexiune între regiuni. 

În cele ce urmează, Andrei Caramitru prezintă care este mecanismul prin care sunt blocate autostrăzile, girat de șeful CNAIR Narcis Neaga, dar și o listă de soluții care constă în realocarea banilor către infrastructura strategică venită la pachet cu eliminarea PNDL-ului în forma actuală, eliminarea CNAIR și o rapidizare și debirocratizare masivă a procesului de construcție al autostrăzilor, iar cine încearcă blocarea acestui proces să fie tras la răspundere pentru atac la siguranța națională. 

"ORGIA FURTULUI - CUM SUNT BLOCATE AUTOSTRĂZILE

Am explicat acum câteva zile ca, din 100 de lei investiți in infrastructura, alocăm doar 5 lei către autostrăzi. Restul merg prin Ministerul Dezvoltării/PNDL și bugete locale către borduri, proiecte fictive, reabilitări de drumuri judetene nefolosite de nimeni etc. Câtre zeci/sute de TelDrumuri. Furt de o dimensiune inimaginabilă !!!

Cum reușesc să NU cheltuiască banii pe autostrăzi ? Este simplu. CNAIR-ul (compania care se “ocupă” de asta) funcționează ca o frâna. Ei TREBUIE sa NU facă autostrăzile pentru a fi siguri că banii rămân pentru TelDrumuri. Cel mai important este să NU facă autostrăzile peste munți (chiar cu fonduri Europene) - s-ar supăra “prietenii” de la răsărit sa ne dezvoltam și sa avem o interconexiune între regiuni... De blocaj se ocupă Narcis Neaga - șeful CNAIR, care e in pozitie de ani buni de zile.

Care e mecanismul :
- Când se face bugetul, CNAIR primește in medie de 2x mai multi bani decât cheltuie (ca să aibă ce să spună la televizor). La sfârșitul anului, banii necheltuiti sunt luați și aruncați spre TelDrumuri. Se întâmpla asta in fiecare an
- Ca să blocheze cheltuielile, Neaga se asigura de 2 lucruri : amânarea licitațiilor și procedurilor (de exemplu - o licitație durează și 1an jumătate, fata de 60 zile in toate celelalte tari) și lipsa unor studii de fezabilitate serioase. Pentru autostrăzile peste munți - NU exista acum nici un studiu real care poate fi folosit
- Când e presiune mare din partea publicului, CNAIR și Ministerul Transporturilor vin cu ideea PPP-urilor. Praf in ochi - promit oamenilor că se va întâmpla ceva și PSD-ului ca banii vor putea fi furați. Însă PPP-urile sunt o aberatie - costa de 2 ori mai mult decât dacă banii ar fi dați din buget (dobânzi pe 40-50 de ani plus randament capital investit) și - conform regulilor UE - costul total trebuie asumat in buget in primul an (e imposibil pentru ca suntem obligați sa avem un deficit sub 3%).

Situația e clară. Avem 2 probleme grave de rezolvat , dacă reușim sa ajungem la guvernare :
- CNAIR-ul este practic ne-reformabilă 
- Execuția autostrăzilor peste munți durează - dacă luam procedurile UE clasice - 10-14 ani (pentru ca nu exista nici un studiu de fezabilitate corect, și construcția prin munți durează foarte mult). Știu ca e mult prea lung și inacceptabil, și știu ca in Asia ar dura 4 ani.

Ce trebuie făcut ? Sugestiile mele : 
- Realocarea banilor către infrastructura strategica (prin eliminarea PNDL-ului in forma actuala și lege dura de alocare prioritară multi-anuală)
- Eliminarea CNAIR. Management-ul proiectelor strategice sa fie făcută de o unitate profesionista și independenta (poate chiar fi data către entități specializate cum ar fi BEI de exemplu sau din mediul privat)
- Autostrăzile strategice sa fie scoase din procesul normal și lent - printr-o lege dedicată al infrastructurii strategice (tema de siguranța naționala). De exemplu : sa acceptam riscuri minimale, sa eliminam avize și/sau autoritățile sa fie obligate sa le dea rapid, terenurile sa fie luate direct (judecata pe compensatii financiare după), sa începem construcția direct (si in timp ce se construiește se face studiul pe următorul mini-tronson) etc. Cine blochează sa fie responsabil de atac la siguranța națională cu consecințe grave penale. Sa învățam cum fac alții foarte repede și sa forțăm același proces la noi", a scris Andrei Caramitru pe rețeaua socială Facebook.