Breșă imensă în legislația electorală! Un jurnalist explică cum a fost posibil ca Viorel Cataramă să candideze la prezidențiale

Jurnalistul Miron Damian explică într-o serie de postări pe Facebook cum a fost posibil ca CCR să îi permită omului de afaceri Viorel Cataramă să candideze la prezidențiale, în condițiile în care Biroul Electoral Central i-a invalidat 94170 de semnături, prezidențiabilul rămănând cu un număr de semnături sub pragul de 200 de mii de semnături necesare candidaturii la prezidențiale. 

Astfel, jurnalistul punctează faptul că există o breșă în legislația electorală, ceea ce poate reprezenta un precedent pentru cei care vor să candideze la prezidențiale de acum încolo. Concret, în legislația electorală nu se precizează că Biroul Electoral Central are competența de a verifica veridicitatea semnăturilor. BEC a respins candidatura lui Viorel Cataramă în baza următoarelor articole de lege:

ART.4 (2): "Candidaturile propuse de partidele şi de alianţele politice, precum şi candidaturile independente pot fi depuse numai dacă sunt susţinute de cel puţin 200.000 de alegători. Un alegător poate susţine mai mulţi candidaţi".

ART. 27 (2) c.: "sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată şi datată de candidat, de declaraţia de avere, declaraţia de interese, de o declaraţie pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, precum şi de lista susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători".

Așadar, nu este stipulată nicăieri competența Biroului Electoral Central de a se pronunța în legătură cu veridicitatea respectivelor semnături. Candidatul la prezidențiale este nevoit doar să ofere o declarație pe proprie răspundere privind veridicitatea semnăturilor conform Art. 27, alineatul 3: "În finalul listei persoana
care a întocmit-o este obligată să facă o declaraţie pe propria răspundere prin care să ateste veridicitatea semnăturilor susţinătorilor".

Redăm explicația jurnalistului Miron Damian:

"Înainte de a înjura Curtea Constituțională pentru că a admis contestația lui V. Cataramă: rolul ei în această chestiune este să interpreteze legea electorală. Scrie undeva în legea electorală că Biroul Electoral Central are competența de a verifica veridicitatea semnăturilor? Hm? Nu, nu-i așa? Legea spune că trebuie să existe liste cu cel puțin două sute de mii de susținători, cu drept de vot, ale căror date trebuie trecute acolo, în detaliile precizate în text. Atât.

BEC a văzut pe listele dlui Cataramă același scris, de asta a anulat candidatura. A avut temei în fapt, să considere listele falsificate, dar n-a avut temei în lege să anuleze candidatura. Curtea Constituțională l-a contrazis și a aplicat o lege stupidă, rezultatul fiind, bineînțeles, stupid", spune jurnalistul. 

"Desigur, falsificarea semnăturilor pe listele de susținători *este* o infracțiune. În teorie. În practică... vă amintiți de Piedone, cu listele pe care erau trecuți minori - indiciu bun că sunt falsificate? ALDE, cu listele lor în ordine alfabetică?

N-am auzit să fi avut vreunul dintre ei probleme cu procurorii
- ca paranteză „republica procurorilor”, pentru infracțiuni comise de politicieni, se transformă rapid în „republica absenței procurorilor”.

Caz în care mă aștept să se aprindă beculețe după decizia de azi. E foarte posibil ca la următoarele alegeri să fie ghiveci și distracție, cu „n” candidaturi bazate pe liste de susținători ficționali", adaugă Miron Damian.