Inițiatorul studiului privind beneficiile nicotinei în COVID-19 este un cercetător finanțat de industria tutunului

Deși efectele fatale ale tutunului asupra sănătății umane sunt cunoscute de zeci de ani, pandemia de coronavirus aduce în prim plan un studiu ce va fi desfășurat în Franța, după ce s-ar fi constatat empiric faptul că fumătorii par a fi mai puțin afectați de COVID-19. Subiectul a devenit rapid tema principală a mai multor articole de presă și dezbateri online, mulți dintre fumători găsind un anume confort psihic în această informație. Din păcate pentru ei, cercetătorul care a inițiat studiul privitor la “nicotina bună” în COVID-19 este un neurobiolog francez plătit de industria tutunului.

Oficialii OMS au demonstrat că, în cazul SARS și MERS, sistemul cardiovascular uman a fost profund atacat, iar un atac de acest fel asupra unui organism vulnerabilizat prin consumul de tutun poate deveni letal. În mod straniu, la scurt timp după publicarea concluziilor acestui raport în luna martie, presa internațională și presa autohtonă au fost invadate de articole care susțin că anumiți cercetători fac în prezent studii asupra beneficiilor nicotinei asupra organismelor atacate de virusul SARS COV-2. Desigur, articolele nu fac referire la studii deja efectuate, ci la niște observații empirice ale unor oameni de știință, care susțin că au remarcat un număr mai mic de îmbolnăviri în rândul fumătorilor. Iar studiul care a provocat cea mai intensă furtună de opinii în mediul online este cel pe care intenționează să-l facă cercetătorul Jean-Pierre Changeux de la Institutul Pasteur și Collège de France.

Însă, la o simplă căutare în presa serioasă franceză, mai precis în Le Monde, găsim informații foarte interesante despre legăturile strânse dintre acest om de știință și industria tutunului. Legăturile sunt fundamentate, desigur, pe sume uriașe de bani, pe care industria producătoare de moarte i-a investit exact în studiile omului de știință care acum, în momentele acestea critice, a avut revelația personală că mai puțini fumători sunt afectați de noul coronavirus. Același cercetător de renume este personajul plătit ani la rândul de companiile producătoare de tutun pentru a “schimba percepția publică despre nicotină”.

Jean-Pierre Changeux este un cercetător francez, celebru pentru studiile sale privind structura și funcția proteinelor, dezvoltarea sistemului nervos și funcțiile cognitive. Potrivit unei investigații marca Le Monde asupra felului în care funcționează sponsorizările acordate de companiile producătoare de tutun, Jean-Pierre Changeaux adresa în 1994 Consiliului pentru Cercetarea Tutunului, o filială a industriei tutunului cu sediul în New York (Statele Unite), care finanța cercetarea științifică, o cerere de sponsorizare. Practic, neurobiologul solicita suma de 255.000 de dolari pentru un proiect de trei ani care să studieze impactul nicotinei asupra creierului șoarecilor mutanți. Solicitarea a fost găsită de jurnaliștii publicației le Monde, David Leloup și Stéphane Foucart, în oceanul documentelor secrete ale industriei tutunului.

Printre aceste documente, jurnaliștii au găsit și punctul de vedere al unuia dintre directorii CTR responsabil cu evaluarea solicitării neurobiologului francez:

„Changeux este foarte faimos. Ar trebui să-i sprijinim activitatea. Suportul de care se bucură este (…) fenomenal. El ar trebui totuși să primească una dintre subvențiile noastre”.

Între 1 iulie 1995 și 31 decembrie 1998, prin intermediul CTR, Jean-Pierre Changeux a primit 220.000 de dolari din industria tutunului pentru laboratorul său. La sfârșitul anilor 1990, departamentul său a solicitat și a primit fonduri de la RJ Reynolds, proprietarul mărcii Camel.

De la mijlocul anilor 1980 până la începutul anilor 2000, alți oameni de știință și medici francezi de prim rang, precum Jean-Pierre Changeux, au beneficiat de bani de tutun. Toți au desfășurat programe de cercetare care au interesat companiile de tutun.

Într-o investigație amănunțită publicată de Wall Street Journal, CTR era considerat responsabil pentru „cea mai lungă campanie de dezinformare din istoria economică a Statelor Unite”. Creată în 1953, CTR a fost parțial condusă de agenția de relații publice Hill & Knowlton și avocații numiți și plătiți de companiile de tutun.

În doar patruzeci de ani, Consiliul pentru Cercetarea Tutunului a cheltuit 282 milioane dolari pentru a sprijini peste 1.000 de cercetători care au publicat aproximativ 6.000 de articole științifice. Multe dintre aceste lucrări au făcut posibilă crearea și menținerea îndoielilor cu privire la efectele tutunului asupra sănătății, sau chiar la schimbarea imaginii nicotinei, subliniind aspectele pozitive ale acesteia.