MOARTE și SCANDAL în jurul platformelor de la Marea Neagră EXCLUSIV

Un muncitor în vârstă de 51 de ani a decedat dumincă, 3 februarie, pe platforma terminalului Midia. Mecanicul Vasile Mitea, angajat al Rig Service, a suferit un infarct care i-a fost fatal, cel mai probabil din cauza epuizării, ne-a declarat Costel Neculai, preşedintele Sindicatului Independent al Platformelor Marine (SPIM).

Mecanicul Mitea fusese chemat de acasă, după ce ieşise din tură, şi lucra peste program, ceea ce Costel Neculai numeşte “muncă forţată”. El susţine că a reclamat acest lucru la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Constanţa încă din 21 decembrie, dar instituţia nu a luat nicio măsură. “Munca forţată este interzisă de lege. Am sesizat ITM din 21 decembrie, dar nu am primit răspuns. Am revenit luni, după decesul lui Vasile Mitea. Abia miercuri am primit răspuns, dar la sesizarea din decembrie. Bineînţeles că au ocolit problema pe care o sesizasem. Vreau să vă mai spun că şi anul trecut am mai avut un deces, dar cu mafia din Constanţa nu te poţi pune”, a declarat preşedintele SPIM, în exclusivitate pentru Podul.ro.

Decesul angajatului Rig a survenit pe fondul unei stări tensionate create de conflictul dintre patronat şi sindicat, dar şi de cel dintre societate şi OMV-Petrom.

Rețeta succesului

Compania Rig Service SA s-a înființat în 2001 şi a avut asigurat succesul chiar de la debut. Petrom SA, prin divizia Petromar, care avea în componență toate secțiile ce erau responsabile de activitatea off shore cu cele șase platforme aflate în largul mării, a externalizat către Rig Service SA, în 2002, partea de mentenanță din punct de vedere mecano-energetic, radio comunicațiile şi activitatea de catering pentru echipajele de pe platforme. Rig Service a preluat și baza de reparații cu ateliere, magazii și alte spații din dana 34 a Portului Constanța. O afacere pe profit servită la cheie. În prezent, acționari la Rig Service sunt Florin Cârstocea cu 85% și Ionel Antonaru cu 15%. Chiar pe site-ul Rig Service, compania se laudă cu un numar de circa ”500 de specialiști, capabili sa asigure întreaga gama de servicii de specialitate specifice domeniului sau de activitate: ingineri, sondori, mecanici, motorişti, electricieni, operatori macarale, strungari, sudori, electromecanici, automatişti, operatori radio etc. Apoi  pe același site se arată că: ”O parte din angajaţii noştri au o experienţă dobândintă în 30 de ani de activitate, începand cu anul 1976 când a fost săpată prima sondă în Marea Neagră cu o platformă de foraj. Aceasta parte a personalului reprezintă un punct de referinţă real şi a contribuit la instruirea practică pentru generaţia în creştere de angajaţi de specialitate”. 

Deci, Rig Service se laudă cu experiența angajaților dobândită la Petromar, fosta divizie a Petrom, resursa care dă plus valoare și în prezent companiei. În contractul de preluare a acestor servicii se stipula că timp de cinci ani conducerea Rig Service nu se poate atinge de salariile personalului preluat de la Petrom. Așa s-a și întâmplat dar, acum, la aproape 18 ani de la preluarea specialiștilor, salariile acestora nu au ținut pasul cu cele ale colegilor de la OMV-Petrom. Diferențele salariale între angajații Petrom și cei ai Rig Services sunt foarte mari. Un salariu al unui operator angajat al Petrom este sensibil egal cu cel al unui inginer de la Rig. Aceste diferențe i-au nemulțumit mai ales pe specialiștii cu 30 de ani de experiență proveniți din Petrom. 

Greva

Principala resursă a Rig, cea umană, este tratată cu sictir de conducerea companiei. Contractul Colectiv de muncă al angajaților a expirat de anul trecut din luna iunie. De atunci, conducerea companiei a tergiversat semnarea unui nou contract. În tot acest răstimp o parte din personalul Rig Services a fost chemat la discuții individuale cu conducerea companiei și unii dintre aceștia un semnat acte adiționale la contractul expirat. Acțiunea s-a dorit a fi una de divizare și de a diminua forța sindicatului din companie. Se conturează chiar crearea unui sindicat galben. În noile acte adiționale au fost introduse câteva sporuri în salariul brut, iar o parte dintre sporuri au fost uitate. Au avut loc trei runde de negocieri între sindicaliști și conducerea Rig Service dar fără nici un rezultat. Într-una din întâlnirile de anul trecut din luna noiembrie, patronatul a încercat să introducă trei sporuri în salariul brut ca și în actele adiționale, dar sindicatul s-a opus. Sindicațiliștii încearcă la această oră să parcurgă procedurile pentru a declanșa grevă și au sesizat ITM Constanța. Situația poate afecta în special activitatea la platformele de extracție ale OMV – Petrom din Marea Neagră. Și așa mulți dintre specialiști au plecat de la Rig, iar acum se asigură cu greu turele la platforme pentru anumite servicii.

Licitaţia

Anul trecut, OMV-Petrom a scos la licitație serviciile oferite de Rig Service. La sfârșitul lunii decembrie, Rig a reclamat licitația la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor arătând că au fost dezvăluite prețurile cu care operează compania și invocând că în cazul în care altă entitate va câștiga licitația, personalul său nu poate fi preluat de aceasta așa cum cere OMV Petrom în documentația de licitație. De fapt conducerea Rig Services omite să spună că acei specialiști cu experiență provin din Petrom. Pe fondul tensiunilor dintre sindicaliști și conducere, mulți dintre angajați vor să se întoarcă la OMV-PETROM. Este posibil ca și sindicatul de la RiG Services să ceară oficial acest transfer care ar lăsa contestația companiei fără obiect. De altfel licitația a fost suspendată până la soluționarea contestație făcută de Rig Service.