O mare necunoscută în România: cum reacționează copiii la învățământul online? Un studiu prezintă situația dezastruoasă din Rusia

  • ACP
  • Sep 14, 2020, 18:13
  • 368

Începerea școlii într-o perioadă în care e posibilă iar reluarea învățării online, de la distanță, în cazul în care se vor închide mai multe școli din cauza unei eventuale creșteri sensibile a numărului de îmbolnăviri, face necesară o discuție foarte serioasă despre felul în care reacționează copiii la solicitările acestui fel de a face școală.

Învățământul românesc este oricum solicitant și în același timp prea puțin eficient, având programele școlare încărcate și, pe lângă numărul mare de ore de curs, elevii au de multe ori de-a face și cu un volum mare de teme pentru acasă.


Transferând toate acestea în mediul online, e foarte posibil ca un număr mare de elevi să aibă dificultăți crescute în a face față exigențelor școlare și, pe lângă asta, să aibă și afectări nedorite ale stării psihice.

Dacă la noi în țară nu avem încă un studiu extins care să arate cum au reacționat elevii la prima perioadă de învățare online, putem vedea în schimb cum au stat lucrurile în alte țări, preferabil făcându-se comparație cu situația din alt stat post-comunist care nu a mai folosit la scară largă școlarizarea online.

În cazul Rusiei, de exemplu, lucrurile nu stau deloc bine în ceea ce privește starea psihică a elevilor școlarizați astfel, după cum arată un studiu citat, luni, de site-ul de știri RBC, făcut pentru perioada primavară-vară.

La începutul lunii aprilie, la începutul pandemiei, școlile din Rusia au trecut direct din vacanța de primăvară de trei săptămâni la învățarea la distanță, deoarece numărul cazurilor de îmbolnăvire cu coronavirus se înmulțiseră rapid în toată țara.

În condițiile acestea, conform unui sondaj efectuat de Centrul Național de Cercetare a Sănătății Copiilor din Ministerul Sănătății, citat de site-ul RBC, 83,8% dintre școlarii ruși au raportat „răspunsuri mentale negative” la învățarea la distanță și autoizolare.

Cei mai mulți dintre elevii chestionați (55,8%) au declarat că au suferit tulburări de somn, 42,2% depresie și 41,6% slăbiciune fizică anormală sau lipsă de energie. Aproape 7 din 10 școlari (69,2%) au spus că și-au limitat activitățile și au rămas acasă în timpul pandemiei, iar un sfert (25,4%) s-au plâns că au dormit mai puțin de 7 ore din 24. Aproape toți dintre cei chestionați (99,2%) au spus că folosesc zilnic smartphone-uri și alte dispozitive pentru școală (73,1%) sau alte scopuri (89,2%).

Aproximativ doi din cinci școlari ruși (36,7%) au declarat că au o părere negativă despre carantină, mai mult de unul din cinci (21,2%) a considerat-o insuportabilă, în timp ce 16,8% au spus că le place.

„Datele indică necesitatea unui sprijin psihologic în masă pentru copii și adolescenți”, a scris RBC, preluat de Moskow Times.

Centrul de cercetare a realizat sondajul online în rândul a aproape 30.000 de elevi din Rusia, între sfârșitul lunii aprilie și sfârșitul lunii mai – mai multe detalii AICI.

Este, fără îndoială, o cercetare făcută pe un număr mare de elevi, ceea ce face ca rezultate sale să fie foarte precise. Chiar dacă la noi în țară lucrurile ar sta diferit, pentru că noi nu avem marile probleme ale rușilor, probleme care se răsfrâng negativ și asupra copiilor lor, e bine de știut cum au fost afectați și copiii noștri de învățarea online. Iar studiul publicat de RBS arată că lucrurile pot sta mai rău decât ne-am putea aștepta.