PIRAȚII din Singapore. Actele de tâlhărie pe mare au explodat în Asia: 101 incidente, în creștere cu 19% față de anul 2016!


  • ACP
  • Jan 16, 2020 12:34
  • 1646
PIRAȚII din Singapore. Actele de tâlhărie pe mare au explodat în Asia: 101 incidente, în creștere cu 19% față de anul 2016!

Golful Aden, situat între Somalia și Yemen, două țări sărace și răvășite de războaie interne, este cel mai cunoscut centru al pirateriei moderne – un număr mare de nave comerciale au fost atacate acolo anii trecuți, echipajele luate ostatice și solicitate de fiecare dată recompense în schimbul eliberării lor.

Mobilizarea internațională pentru apărarea navelor care tranzitau zona a fost mult prea înceată, Statele Unite și câteva țări europene fiind cele care au trimis cea mai mare parte a navelor de patrulă, care au asigurat siguranța navelor comerciale. Numarul actelor de piraterie a scăzut masiv în Golful Aden, în urma intervenției navelor militare, dar tot în largul coastelor Africii a apărut o altă zonă unde pirații fac ravagii – Golful Guineei și împrejurimile Africii de Vest. În 2018, 40% din actele de piraterie raportate la nivel mondial au avut loc în această zonă, cu 72 de nave atacate și zeci de marinari luați ostatici. În 2019, numărul actelor de piraterie din zona a început să scadă odată cu intervenția Nigeriei, care a fost obligată, la presiunea internațională, să acționeze, astfel că dacă în primul trimestru al anului 2018 erau raportate 22 de incidente, în acceași perioadă a anului 2019 au fost înregistrare numai 14.

Supriza în ceea ce privește creșterea numărulul de acte de tâlhărie pe mare vine însă dintr-o zona ce pare total atipica acum pentru acest gen de activitate infracțională, dintr-o zonă a unei țări cu un nivel de trai și de siguranță aflate la cele mai înalte cote, din strâmtorile de pe lângă Singapore. Dacă din 2016 până în 2018 au avut loc 17 incidente în această zonă, în 2019 au fost înregistrate 31 atacuri la adresa navelor civile. Chiar dacă nu au fost capturate nave ori răpite echipaje întregi, ca în Africa, ori cum se întâmplă mai frecvent în zona Sabah-Filipine, iar făptașii au fost înarmați, în mai multe cazuri, doar cu macete, mulțumindu-se să ia cu forța ce găsesc și pot lua, în viteză, de pe navele atacate, numărul incidentelor violente pe mare în această zonă e în creștere accelerată. Săptămâna acesta a avut loc o întalnire, la Singapore, între reprezentanții Ministerului Apărării ai țării gazdă cu oficiali militari din Malaezia, Indonezia și Tailanda, pentru a se discuta și găsi soluții la situația din regiune – mai multe detalii AICI.

La nivelul întregului continent asiatic a fost constatată o creștere a atacurilor pe mare și a actelor de piraterie, mai exact a fost vorba de 101 incidente, în creștere cu 19% în raport cu anul 2016 – detalii AICI.

Toate acestea se petrec într-o regiune care nu este răvășită de război ori de vreo criză economică severă, ca în cazul atacurilor din Golful Aden ori Golful Guineea, iar țările care ar trebui să se ocupe de siguranța navelor nu sunt Somalia, Yemen ori Nigeria. Este vorba de o regiune prosperă, cu creștere economică rapidă, destul de stabilă militar, care ar trebui să fie sigură. Și datele oficiale dovedesc că nu e.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.