Repetarea Slujbei de Înviere. Teodosie, pus la zid de doi preoți ortodocși: "Manipulează sufletește! Introduce un duh de schismă în Biserică! Dăunează atât misiunii BOR cât şi interesului naţional! / Se încalcă în primul rând Cuvântul Scripturii!"

Arhiepiscopia Tomisului, condusă de puțin spus controversatul ÎPS Teodosie, a anunțat pe data de 20 mai, pe pagina de Facebook, că va face o nouă Slujbă de Înviere, în noaptea de 26 spre 27 mai, și îi cheamă pe credincioși să vină să ia Lumină, sfidând astfel deciziile guvernamentale privind interzicerea aglomerărilor în Biserici

Comunicatul Arhiepiscopiei: "Sfânta Lumină a Învierii va fi oferită credincioșilor din Arhiepiscopia Tomisului

Cea mai mare sărbătoare a creștinătății, Învierea Domnului, are consacrată o slujbă specială, săvârșită în fiecare an la miezul nopții, în cadrul căreia credincioșii primesc de la clerici Lumina lui Hristos, simbolul Învierii Domnului, esența credinței creștine. Anul acesta, urmare a instituirii stării de urgență în contextul pandemiei de SARS-CoV-2, credincioșii nu au putut participa în comuniune deplină cu clerul la această slujbă. Prin urmare, pentru a repara acest neajuns, având în vedere că:

- miercuri, 27 mai, este Odovania (Încheierea) praznicului Învierii Domnului, când rânduiala slujbei prevede același început ca în noaptea Învierii;

- sunt dorințe neîmplinite ale credincioșilor de a se împărtăși la Liturghia Învierii din noaptea de Paști și de a duce, la casele lor, Lumina Învierii, ca pe un drum simbolic al urcușului spre Înviere;

- nu a fost posibilă pomenirea celor adormiți în cimitire la Paștele Blajinilor, urmare a interzicerii accesului publicului în cimitire;

- Arhiereul locului poate rândui zile de post, conform canoanelor bisericești;

- rânduiala Odovaniei Învierii practicată în Biserica Ortodoxă a Greciei,

Permanența Arhiepiscopiei Tomisului a decis:

1. în noaptea de 26 spre 27 mai, la miezul nopții, în bisericile și mânăstirile din Arhiepiscopia Tomisului se va oficia slujba începutului pascal și Sfânta Liturghie, clerul chemând credincioșii să primească Lumina Învierii ca în noaptea de Paști;

2. se rânduiește un post bisericesc de trei zile în întreaga eparhie, în zilele de 24, 25 și 26 mai, în care credincioșii se pot spovedi, astfel încât să poată primi Sfânta Împărtășanie la Liturghia din noaptea de 26 spre 27 mai;

3. joi, 28 mai, întrucât Înălțarea Domnului este și ziua pomenirii eroilor, preoții pot pomeni în cimitire pe cei adormiți precum la Paștele Blajinilor.

Menționăm că Sfânta Lumină ce va fi oferită credincioșilor este Lumina ce a fost adusă de Paști de la Ierusalim, ea fiind păstrată în toată această perioadă în sfintele altare.

Veniți de luați Lumină!".

În acest context, preotul Zosim Dorin Oancea, fost profesor al Facultății de Teologie Ortodoxă din Sibiu, a comentat pe Facebook situația, atrăgând atenția că ceea ce face Teodosie dăunează atât misiunii Bisericii cât şi interesului naţional

Zosim Dorin Oancea: "Am trăit o viaţă în Biserică, am lucrat în Administraţia Patriarhală ani buni şi niciodată n-am întâlnit sau n-am auzit de o astfel de situaţie. Existau opinii diferite în Sf.Sinod, uneori tensiuni, dar niciodată o astfel de frondă, pentru că se ştia că aşa ceva dăunează atât misiunii Bisericii cât şi interesului naţional! Şi deodată situaţia aceasta, tocmai într-o vreme când sufletele credincioşilor sunt tulburate, când se ştie că serviciile din răsăritul nostru lucrează intens să destabilizeze moralul poporului, pentru a putea acţiona eventual şi politic, dacă ar fi necesar. O pregătire a terenului. A doua întrebare: la Constanţa nu sunt cunoscute lucrurile acestea? Întrebarea este, fără îndoială, retorică. Ceea ce duce la o a treia întrebare: În interesul cui se acţionează? Sigur nu al credincioşilor Bisericii noastre!".

Totodată, preotul Zosim Dorin Oancea a adăugat că Teodosie profită de tulburarea lăuntrică a credincioșilor de pe perioada epidemiei pentru a-i manipula sufletește prin astfel de demersuri. Mai mult, preotul a subliniat că Teodosie introduce un duh de schismă în cadrul Bisericii Ortodoxe Române, ceea ce este extrem de grav.

Zosim Dorin Oancea: "Cred că rânduielile tipiconale ale Bisericii trebuie respectate în primul rând de ierarh, ceea ce nu este cazul la Constanţa acum. Din păcate.

Aici este vorba repetarea unei slujbe care a fost deja celebrată în toată Biserica noastră. Credincioşii sunt tulburaţi de situaţie în toată ţara, la fel ca şi cei care nu aparţin Bisericii noastre ci altora. Ierarhul nu ţine seama de opiniile lor ci le orientează în direcţia dorită de el, ceea ce se numeşte, fără ocolişuri, manipulare sufletească.

Este posibil să fie aceasta convingerea lui, să fie de bună credinţă. Însă opinia tuturor celorlalţi ierarhi este diferită şi, cel puţin din smerenie, ar trebui să se supună opiniei confraţilor săi. Singurul lucru pe care-l face, este să introducă un duh de schismă în Biserica noastră, ceea ce este extrem de grav".

Comentariile preotului au fost făcute la o postare a părintelui ortodox Cezar Marksteiner-Ungureanu, care slujește în Austria la Parohia "Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil, Sfântul Paisie de la Neamț și Sfântul Mc. Colman din Stockerau". De asemenea, preotul Cezar Marksteiner-Ungureanu a semalat că inițiativa lui Teodosie de a repeta slujba de Înviere încalcă atât Sfânta Scriptură, dar și reglementările interne ale Bisericii Ortodoxe Române. 

Cezar Marksteiner-Ungureanu: "Prin repetarea copy-paste a slujbei Învierii firește că se încalcă în primul rând Cuvântul Scripturii, care spune că - surprinză, Tănăsescule! - praznicul Învierii lui Hristos a fost sărbătorit „în întâia zi a săptămânii” (Lc 24,1; In 20,1; vezi Mt 28,1; Mc 16,2). Repetarea Invierii intr-o zi de peste saptamana dezalorizeaza semnificatia duminicii, numita in cult drept "ziua Invierii". În al doilea rând se încalcă regula niceeană (ecumenică) de sărbătorire a Paștelui, care tocmai că nu îți permite ție, oricine ai fi, să o muți după capul tău.

Repet, dacă se făcea odovania praznicului cu toate ale ei, nu era nicio problemă. Deși mă întreb ce le-a venit s-o facă tocmai anul ăsta. Odovania e însă pretextul pentru a reface complet slujba Învierii, în contextul în care ea a fost deja slujită anul acesta. Mă
întreb: Dacă pentru schimbarea rânduielii împărtășaniei e nevoie de un acord panortodox, oare pentru repetare slujbei de Înviere, infinit mai importantă decât „lingurița” si deja slujita, nu e nevoie de același lucru?! Aici ar fi un al treilea punct, bunul-simț". (puteți accesa AICI postarea unde regăsiți comentariile celor doi preoți)