Scandalul corvetelor. Amenințarea Damen

După anunțul autorităților române privind rezultatul programului de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”, licitație câștigată de Asocierea dintre compania franceză Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa, compania olandeză Damen, care deține șantierele navale de la Galați și Mangalia, anunță că atribuirea produsului Corveta Multifuncțională vine la un moment în care multiple chestiuni (inclusiv de legalitate, încălcare a confidentialității etc), invocate chiar de către MapN ca temeiuri pentru suspendarea procedurii, sunt în continuare nelămurite. Damen amenință statul român că analizează următorii pași de urmat.

Iată ce spune Damen într-un comunicat dat publicității cu puțin timp în urmă:

„Damen consideră că oferta sa este cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești: conține sisteme de armament din Statele Unite ale Americii care sunt interoperabile la nivelul alianței NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS) și din Uniunea Europeana. Această soluție poate să fie construită în România, de către un șantier naval din România, cu forță de muncă românească - cu experiență în domeniu, gata să înceapă construcția navelor imediat după atribuirea contractului și în termenele stabilite.

-Damen oferă o soluție recunoscută la nivel global care va putea fi folosită zeci de ani, construită la timp și în România. Acest contract ar fi creat locuri de muncă suplimentare în ambele șantiere navale din Galați și Mangalia, pe lângă cele 4500 de locuri de muncă deja existente și 1500 subcontractori; acest lucru ar fi menținut România ca fiind cea mai importantă țară pentru șantierele navale Damen și de asemenea de la Marea Neagră;

-Oferta Damen este pe deplin compatibilă cu întregul program de reînnoire a flotei Marinei Române, fiind încrezător în experiența noastră extinsă la șantierul naval Damen Galati, oferind nu numai un produs tehnologic avansat, ci și unul construit în termenul limită și costurile specificate.

-Șantierul Naval din Galați este singurul exportator de nave militare din România către numeroase marine militare NATO și non-NATO. Șantierul Naval a beneficiat în mod extraordinar de experiența găsită la Galați, managerii fiind români și bazându-se pe o lungă tradiție de construcție a navelor”.

Procedura referitoare la atribuirea contractului privind construcţia corvetelor a fost suspendată în urmă cu o jumătate de an în urma înregistrării în justiţie a unor plângeri administrative sau penale. Procedura de achiziţie a corvetelor multifuncţionale a fost suspendată în ianuarie de MApN, care a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină ilegalitate a procedurii.

Reprezentanţii MApN au invocat şi litigiul de pe rolul Curţii de Apel Constanţa, prin care Şantierul Naval Constanţa, parte la Asocierea cu Naval Group Franţa, solicita anularea HG 48/2018, ca principal impediment în finalizarea procedurii de desemnare a câştigătorului licitaţiei. ŞNC a cerut în octombrie 2018 anularea licitaţiei, cu argumentul că nu respectă cadrul legal în domeniu şi încalcă normele europene privind achiziţiile publice. ŞNC a depus în februarie în instanţă o cerere de renunţare la această acţiune.

De asemenea, o contestaţie referitoare la derularea procedurii de atribuire a contractului a fost depusă de compania navală italiană Fincantieri, competitor în licitaţia respectivă, la care a mai participat şi grupul olandez Damen. Şi Fincantieri a renunţat între timp la acţiunea deschisă în instanţă.

Guvernul României anunţa în 2018 începerea procedurilor de cumpărare a patru corvete militare multifuncţionale, o condiţie pentru atribuirea contractului estimat la cel mult 1,6 miliarde de euro fiind ca navele să fie construite pe un şantier naval din ţara noastră.