STATUL falimentează STATUL. CFR Marfă-Conpet o relaţie controlată de Comisia Europeană

CFR Marfă riscă falimentul din cauza unei licitații făcute de o companie de stat. În anul 2015, Conpet S.A  anunța că a semnat un contract de transport țiței și gazolină în valoare de 255 de milioane de lei cu CFR Marfă. Contractul a fost valabil patru ani, urmând să expire pe data de 31 martie 2019. 

Numai că societatea Conpet, companie de stat aflată în subordinea Ministerului Economiei, nu a organizat licitație, iar atribuirea directă a contractului ar putea fi considerată ajutor de stat, interpretare care ar putea face ca CFR Marfă să piardă o cotă importantă de piaţă şi ar putea intra chiar în faliment, în cazul în care Comisia Europeană constată, în urma investigaţiei pe care o derulează, că operatorul feroviar a primit ajutor de stat ilegal, a explicat Vasile Şeclăman, director al Direcţiei de Supraveghere Feroviară din cadrul Consiliului Concurenţei. Mai mult, CONPET vrea să semneze un nou contract ilegal cu CFR Marfă. 

Organizația Patronală a Transporturilor Feroviari Privați (OPSFPR) a trimis Curții de Conturi o sesizare în acest sens pe data de 7 martie 2019, referitor la ”Încercarea CONPET de a încheia un contract de achiziții de servicii de transport feroviar, fără respectarea formalițățiilor de licitație publică”. 

”OPSFPR dorește să aducă la cunoștință tentativa de încălcare a oricăror reguli de concurență de către CONPET, societate comercială la care Statul Român, prin Ministerul Energiei are calitatea de acționar majoritar prin atribuirea directă a unui contract de furnizare de servicii feroviare cu valoare de 242.420.640 de lei”, se precizează în plângerea depusă de OPSFPR la Curtea de Conturi. Cu alte cuvinte, aceștia reclamă că societatea de stat Conpet și-a făcut propiul regulament de licitație. 

Reprezentanții organizației patronale susțin în adresa mai sus menționată că societatea de stat nu a respectat OUG 54/2006, articolul 59, atunci când a atribuit contractul direct către CFR Marfă. 

”Această atitudine reprezintă o încălcare flagrantă a tuturor regulilor care guvernează economia de piață și anume competitivitate și transparență. Mai mult decât atât, CONPET face acest lucru în condițiile în care Comisia Europeană derulează în prezent o investigație referitoare la faptul că CFR Marfă a beneficiat de ajutoare de stat ilegale”, scriu cei de la OPSFPR în adresa trimisă către Curtea de Conturi. 

Compania de stat Conpet este atipică când vine vorba de organizarea de licitații: când a semnat contracte cu o valoare mică- Conpet a organizat licitații, iar când a semnat contracte cu valoare mare – ele au fost atribuite direct. 

De exemplu, la data de 4 martie 2019, Conpet a publicat pe site-ul propriu, la secțiunea Achiziții o invitație de participare la o licitație publică pentru ”Achiziționarea a 15 acces point-uri Huawei AP5030DN”, cu o valoare estimată de 15.000 de euro. 

Exemplele similare de achiziții ale Conpet SA sunt nenumărate. O altă achiziție publică făcută de societatea de stat a fost inițiată la data de 27 februarie 2019, având ca obiect furnizarea Ciocan Demolator - Picamer, cu o valoare estimată de 6.500 de lei, adică aproximativ 1.350 de euro. 

Având în vedere că pe data de 31 martie expiră contractul, Conpet ar putea semna un nou contract cu CFR Marfă, act care ar putea băga în faliment compania de stat, potrivit legilor UE.

Concret, pe data de 18 februarie 2019, CA-ul Conpet a redactat o notă privind aprobarea tranzacției având ca obiect ”Servicii transport pe calea ferată a țițeiului și a gazolinei din rampele de încărcare la destinațiile stabilite de CONPET”, iar ulterior au început negocierile pentru semnarea unui nou contract. Potrivit notei, o decizie finală privind semnarea acestuia va fi luată pe data de 26 martie 2019, în ședința AGOA.