Statul, un obstacol în calea unui învățământ calitativ. Un economist pune lupa pe problemele din educație

Consilierul economic al președintelui PNL Ludovic Orban, Bogdan Glăvan, analizează cauzele pentru care sistemul de învățământ din România este într-un continuu declin.

Concret, economistul atrage atenția asupra faptului că statul român nu se adaptează schimbărilor din societate și, totodată, blochează inițiativele private care ar aduce plusvaloare învățământului. De asemenea, Bogdan Glăvan subliniază că învățământul românesc trebuie liberalizat, dar acest demers nu se poate face cu "aceiași oameni, eșalonul 2 din PCR, aceleași structuri, același popor anesteziat de prostiile rostite de prim-miniștri analfabeți la deschiderea anului școlar".

Redăm analiza economistului:

"Sistemul de învățământ are cu 2 milioane de elevi mai puțin decât în 1990. Sute de școli au fost închise. În același timp în București unele școli funcționează cu aproape 40 de copii în clasă, în 3 schimburi.
De ce această discrepanță dintre cerere și ofertă? Din două motive:

1) statul este îngrozitor de rigid în fața schimbărilor din societate, chiar și după 30 de ani. Nu a construit școli acolo unde era necesar, nu a valorificat activele vechi acolo unde au devenit inutile. Banii au fost furgăsiți.

2) S-a pus frână din toate puterile inițiativei private. De ce în domeniul gogoșilor, al telefoanelor sau al automobilelor nu vedem asemenea discrepanțe dintre cerere și ofertă? Fiindcă acolo piața este lăsată să funcționeze. În educație e invers. Câțiva antreprenori, unii profesori mai talentați au reușit să deschidă școli, after school-uri, grădinițe în zonele nou urbanizate sau acolo unde există cerere. Dar prea puține, costă sute de mii de euro să deschizi o școală mică și asta nu e puțin într-o țară săracă. Nu primești nici un ban de la stat o lungă perioadă de timp, deși impozitele părinților merg în continuare la buget. Ești umilit de dinozaurii care trăiesc pe cârca ta.

Dacă educația ar fi fost liberalizată nu am mai fi asistat azi la școli unde se învață în 3 schimburi. Nu am fi avut nici blocajele rutiere din prezent; în loc ca 10 profesori să se deplaseze spre școală, azi avem sute de copii care se deplasează în mașinile părinților către vechile școli, alea cu 3 schimburi.

Este greu să schimbăm ceva dacă nu schimbăm mentalitățile. Aceiași oameni, eșalonul 2 din PCR, aceleași structuri, același popor anesteziat de prostiile rostite de prim-miniștri analfabeți la deschiderea anului școlar. Aceeași Românie, la periferia civilizației, din care milioane de părinți și copii au plecat, sictiriți", transmite economistul.