EXCLUSIV Cum și de ce a apărut legenda despre ”Fantoma de la Kiev”, spaima aviației rusești


EXCLUSIV Cum și de ce a apărut legenda despre ”Fantoma de la Kiev”, spaima aviației rusești

La începutul invaziei rusești la scară largă, Ucraina a fost cuprinsă de panică. În primele zile ale războiului, armata rusă a avansat rapid spre capitala Kiev. Pentru a ridica moralul societății și pentru a o menține unită împotriva inamicului, pe rețelele de socializare au fost difuzate tot felul de informații, inclusiv unele care nu erau în totalitate adevărate.  

Așa a apărut legenda urbană despre ”Fantoma din Kiev” – un pilot al unui MiG-29, care, în primele 30 de ore ale invaziei rusești, ar fi obținut 6 victorii aeriene pe cerul Kievului, doborând două Su-36, două Su-25, un Su-27 și un MiG. -29. ”Fantoma” este descrisă ca fiind un pilot de elită ucrainean. În realitate e vorba despre o imagine compozită a piloților Brigăzii 40 de Aviație Tactică.

Cronologia poveștii 

Încă din prima zi a invaziei, în timpul ofensivei de la Kiev, pe rețelele de socializare au început să circule numeroase videoclipuri cu avioane de luptă și povești despre un pilot care a doborât mai multe aeronave rusești.

La 25 februarie, pe canalul de Twitter „Ucraina live” a apărut un videoclip prezentat drept ”zborul Fantomei de la Kiev”, însă s-a dovedit a fi vorba doar despre un clip din jocul video Digital Combat Simulator World.

Fotografii cu presupusa ”Fantomă de la Kiev” – pe numele lui Volodymyr Abdonov – au fost, de asemenea, rostogolite pe internet, însă toate aceste fotografii s-au dovedit a fi editate. De fapt, erau fotografii ale unui pilot canadian sau ale inginerului marin Vitaliy Skakun, care a murit când a aruncat în aer un pod pentru a opri înaintarea inamicului în sudul Ucrainei.

A doua zi, pe 26 februarie, fostul președinte Petro Poroșenko a publicat un tweet cu fotografia unui pilot de vânătoare, susținând că acesta ar fi ”Fantoma Kievului”. Foarte curând s-a dovedit că fotografia în cauză fusese postată de Ministerul Apărării în 2019. 

La început, Ministerul ucrainean al Apărării și Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) au susținut povestea despre ”Fantoma de la Kiev”, menționând că acesta ar putea fi unul dintre piloții militari de rezervă experimentați care s-au întors rapid în rândurile Forțelor Armate, imediat după a început invazia. De exemplu, pe 27 februarie, SBU a raportat într-o postare pe Facebook că ”Fantoma” a doborât 10 avioane inamice.

Potrivit versiunii inițiale, numele real al pilotului nu a fost dezvăluit pentru siguranța lui. În fotografiile vehiculate se observa un bărbat destul de tânăr, al cărui chip nu putea fi deslușit în totalitate.  

Cu toate acestea, pe 17 martie, într-un interviu oferit pentru media NV, consilierul șefului Oficiului Președintelui – Oleksiy Arestovych – a precizat că, în opinia sa, ”Fantoma Kievului nu există”. El a punctat că se îndoiește de existența unui pilot care a fost capabil să doboare atât de multe avioane rusești, dar, „colectiv, piloții care acoperă Kievul în special au doborât foarte multe”.În pofida acestui fapt, interesant e că, la 27 martie, site-ul Censor.NET a publicat un interviu cu ”Fantoma de la Kiev”, al cărei nume ar fi fost ascuns din motive de securitate. Articolul menționa că „a doborât 22 de avioane inamice și rachete de croazieră”.„Ei bine, știți despre acest semn – dacă o persoană a fost trimisă la moarte în timpul vieții sale, atunci va trăi mult timp. Cred sincer în asta”, a comentat el, în acest interviu, zvonurile despre moartea sa.

Stephan Tarabalka 

Mai târziu, pe 29 aprilie 2022, The Times a publicat un articol în care îl numea pe un pilotul ucrainean – maiorul Stepan Tarabalka, în vârstă de 29 de ani – ”Fantoma Kievului”. Potrivit informațiilor prezentate de The Times, pilotul ar fi reușit să distrugă șase avioane inamice într-o singură zi: Su-27, MiG-29, două Su-35 și două Su-25. Ulterior, a ridicat la 40 numărul avioanelor rusești distruse.Dar pe 23 martie, Comandamentul Forțelor Aeriene ale Ucrainene a anunțat moartea lui Tarabalka într-o luptă cu forțele copleșitoare ale ocupanților. În mesaj se spune că pilotului i s-a acordat postum titlul de Erou al Ucrainei cu ordinul Steaua de Aur. Nu a fost specificat numărul de avioane inamice doborâte.

Cu toate acestea, la 30 aprilie, Comandamentul Forțelor Aeriene a negat informațiile conform cărora Tarabalka ar putea fi Fantoma Kievului. Mai mult decât atât, comanda a negat însuși faptul existenței Fantomei.„Eroul Ucrainei Stepan Tarabalka nu este Fantoma Kievului și nu a doborât 40 de avioane. Fantoma de la Kiev este un super-erou-legendă al cărui personaj a fost creat de ucraineni! Aceasta este mai degrabă o imagine colectivă a piloților celei de-a 40-a brigăzi de aviație tactică a Forțelor Aeriene, care protejează cerul capitalei, care apar brusc acolo unde nu sunt așteptați!”, a scris Comandamentul Forțelor Armate ale Ucrainei. pe pagina lor de Facebook.

Comandamentul a recunoscut că, din cauza faptului că în primele zile de război a existat un număr mare de avioane inamice doborâte, au ales să nu infirme sau să confirme poveștile despre pilotul erou.

„Chiar ne-am jucat puțin, spunând: ‹Uite ce face tipul acesta!›. Chaturile erau pline de mesaje, chiar și fetele din Ucraina și din străinătate au cerut datele de contact ale fantomei noastre. A devenit deja o legendă, un supraom ucrainean, un răzbunător care îi distruge pe ruși. Pentru noi, fiecare pilot este un erou”, a declarat Yuriy Ihnat, purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene ale Forțelor Armate ale Ucrainei.În termeni generali, legenda Fantomei de la Kiev a ajutat la ridicarea moralului într-un moment în care oamenii aveau nevoie de povești simple.

O sursă de inspirație

La 1 mai, într-un comentariu BBC-Ucraina, istoricul militar Mykhailo Zhirokhov a numit legenda Fantomei de la Kiev „propagandă pentru a ridica spiritele”.„Acest tip de propagandă este important, pentru că forțele noastre armate sunt mai mici și mulți oameni cred că nu putem concura cu rușii. Avem nevoie de propaganda asta în timp de război”, a punctat Jirokhov.Publicația notează că sursa de inspirație a legendei a fost faptul că piloții ucraineni nu au permis Rusiei să stabilească controlul deplin asupra cerului, deși piloții ucraineni zboară la bordul unor MiG-29 mai vechi.Dar poveștile eroice despre piloți de luptă fac parte și din mitologia națională a altor țări. De exemplu, Marea Britanie îi onorează pe curajoșii piloți ai Royal Air Force care au depășit-o pe puternica Luftwaffe nazistă în bătălia Marii Britanii din 1940.

Eroi în viața reală

Există atât de multe exemple impresionante în rândul armatei ucrainene de sacrificiu de sine și eroism în acest război! De exemplu, la 24 februarie 2022, Vyacheslav Yerko, locotenent-colonelul al Brigăzii 40 de Aviație Tactică a Comandamentului Aerian „Centru”, a murit într-o luptă aeriană pe cerul Kievului.„Ocupanții au lansat un atac cinic asupra Ucrainei. Yerko a fost unul dintre primii care s-au angajat în luptele aprige cu avioanele inamice. În acea bătălie, cinci avioane inamice au fost doborâte de eforturile comune ale piloților noștri. Dar, din păcate, aceasta a fost ultima bătălie pentru Vyacheslav”, a declarat Statul Major al Forțelor Armate ale Ucrainei.La 28 februarie 2022, lui Vyacheslav Yerko i s-a acordat postum gradul Ordinului Bohdan Khmelnytsky III pentru curajul și acțiunile altruiste arătate în apărarea suveranității statului și a integrității teritoriale a Ucrainei și pentru loialitatea față de jurământul militar pe care l-a depus. De asemenea, pe 16 mai i s-a acordat postum titlul de Erou al Ucrainei cu Ordinul Steaua de Aur.„Când stai într-un avion de luptă, simți libertatea”, a spus Yerko, într-un interviu pentru Obozrevatel pe 28 august 2013.Exemplul Fantomei de la Kiev a fost urmat de apărătorii orașului Izyum, care au doborât peste 10 avioane rusești.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.