Istoria brand-ului ucrainean de haine militare și tactice M-TAC, purtate de Zelenski și Zalujnyi. Articolele vestimentare pot fi procurate, mai nou, și în R.Moldova


Istoria brand-ului ucrainean de haine militare și tactice M-TAC, purtate de Zelenski și Zalujnyi. Articolele vestimentare pot fi procurate, mai nou, și în R.Moldova

Brand-ul ucrainean de îmbrăcăminte tactică M-TAC este purtat de președintele ucrainean Volodymyr Zelensky, de comandantul-șef al Armatei Ucrainene, Valery Zaluzhny, și chiar de actorul Jean-Claude van Damme. Forbes a publicat povestea unui brand care s-a transformat într-o mare afacere. 

M-TAC a fost popular printre fanii stilului de vestimentație militar chiar înainte de invazia rusească la scară largă. Acum, personalul de croitorie a ajuns la 750 de persoane, care produc îmbrăcăminte și echipament militar în trei schimburi. În 2022, venitul de afaceri al M-TAC s-a ridicat la 600-650 de milioane de grivne, scrie publicația. Acest fapt plasează M-TAC în cea mai înaltă ligă a industriei ușoare ucrainene. În același timp, marca nu are nicio comandă de stat. Magazinele oficiale au creat și o reducere specială de 15% pentru militarii armatei ucrainene.

Marca M-TAC a apărut după începerea războiului din Donbass, în 2014. Înainte de aceasta, Oleksandr Karasev, un artist din Kiev, vindea echipamente de strikeball. La începutul anilor 2000, împreună cu partenera sa, Tatiana Korzhenyuk, a deschis un mic magazin în Kiev, numit Militarist, care vindea arme și echipamente importate. Înainte de Revoluția Demnității din Ucraina, existau deja șase magazine în Kiev, Mariupol, Harkov, Odesa, Dnipro și Zaporizhia.

Războiul din Donbass a schimbat totul. Hainele tactice și militare erau deja cumpărate de militarii care mergeau în Est. La început, Karasev a importat haine din Europa, dar un număr mare de concurenți l-a încurajat să creeze o marcă militară locală. Designerul Denis Golovko a început să lucreze cu Karasev. Astfel s-a născut M-TAC. Unul dintre primele produse M-TAC a fost reprezentat de pantalonii tactici Agressor, care sunt încă un succes de vânzări perene. Sunt cei purtați chiar de Președintele Ucrainei, Volodimir Zelensky. Cererea a crescut treptat. Potrivit YouControl, compania a avut venituri de 86 de milioane de grivne în 2020. În primele săptămâni ale războiului la scară largă, producția și vânzările online s-au oprit: toată lumea lucra la distribuirea produselor finite. Fabrica și magazinele au fost repornite complet abia în luna mai, dar capacitatea existentă a fost insuficientă. În iunie, a început construcția unei noi fabrici în regiunea Lviv din vestul Ucrainei. Karasev a obținut o finanțare de 800.000 de dolari.

M-TAS învinge în concurența pe care o are cu producătorii internaționali datorită raportului calitate-preț. De exemplu, jacheta Softshell Jacket Special Forces, o jachetă a mărcii austriece Carinthia, costă 350 de dolari, în timp ce jacheta ucraineană Softshell Jacket M-TAS costă 115 dolari, având aceeași calitate. Pentru controlul calității, compania a achiziționat chiar și o mașină care uzează artificial și măsoară decolorarea vopselei pe hainele militare. Există doar două astfel de mașini în Ucraina, a declarat Golovko, citat de bzh.life. 

După invazia la scară largă a Ucrainei de către Rusia, acest lucru nu a fost suficient. La magazinele militariste existau cozi de sute de metri la propriu. În același timp, cea mai mare parte a echipei era absentă: unii plecaseră la un târg comercial în Germania înainte de invazie, alții își evacuaseră familiile, în timp ce Karasev însuși și alți câțiva angajați s-au înrolat în armata Ucrainei. Ca urmare, depozitul de en-gros militarist a rămas cu trei persoane în loc de 50-70. Nu mai era nimeni care să conducă producția, iar trupele rusești stăteau la câțiva kilometri de fabrica M-TAS din Kiev. "Aveam benzină pregătită pentru a distruge depozitele în cazul în care orcii ar fi pătruns acolo", a declarat Karasev.

La începutul anului 2022, marca avea șapte magazine, două mii de metri pătrați de ateliere și depozite în Kiev, peste 200 de angajați, o gamă de sute de produse, precum și un magazin și un depozit în Polonia, transmite meduza.io.

Și în Republica Moldova există un magazin care vinde articole vestimentare ale celebrului brand ucrainean M-TAC. Magazinul se află în localitatea Peresecina, din raionul Orhei, str. Mihai Eminescu 38. Hainele pot fi comandate cu livrare AICI.  

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.