Constituția și politica externă a guvernului de la Chișinău


Constituția și politica externă a guvernului de la Chișinău

Chiar dacă suntem un stat cu regim parlamentar deja de 23 ani, unii exponenți ai actualei guvernări de la Chișinău se străduie din răsputeri să denatureze prevederile constituționale și cadrul legal existent privind politica externă. Nu e prima dată când aceștia fac declarații publice denaturate, iar celelalte două instituții fundamentale ale statului - Parlamentul și Guvernul - nu reacționează la evidentele abateri constituționale. Fiind școliți pe la Moscova, ei consideră că la noi trebuie să fie exact ca în Rusia, unde șeful statului (țarul rus) este cel care le face pe toate, inclusiv stabilește prioritățile în domeniul politicii externe. Total greșit! Așa au gândit și au procedat și atunci când Dodon era șef de stat și i-au permis acestui individ profund antinațional să urce la tribuna ONU de la New York ca să ne compromită sub toate aspectele. Din păcate, aceeași mentalitate le-a rămas și până în prezent.

Pentru lichidarea analfabetismului constituțional și legal privind politica externă și pentru a elimina pe viitor declarații similare (nu exclud că sunt făcute intenționat!), am selectat articolele din Constituție și alte legi referitoare la responsabilitățile în domeniul politicii externe ale șefului statului, Parlamentului și Guvernului.

Este profund regretabil că atunci când e vorba de alte subiecte extrem de importante pentru existența și securitatea statului, ni se bagă insistent pe gât că suntem un stat așa-zis ”neutru” (o făcătură rusească), iar Constituția nu ne permite să procedăm altfel, dar când e vorba de respectarea cu strictețe a Legii Fundamentale privind politica externă, o fac pe "mortul în păpșoi". N-aș vrea să cred că printre guvernanții actuali sunt persoane care n-au citit încă Constituția și cadrul legal ce reglementează activitatea instituțiilor statului în domeniul politicii extrne.

Așadar, instituția care ”aprobă direcțiile principale ale politicii interne și externe” este Parlamentul și NU șeful statului, realitate juridică stabilită în articolului 66 din Constituția Republicii Moldova (rog sa vedeți anexa de ma jos). 

Este firesc ca, într-un stat democratic, care împărtășește valorile europene, șeful statului să promoveze aceeași politică externă, care este aprobată de Parlament și implementată de Guvern. 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.