Armele de care au nevoie forțele ucrainene în contextul în care se conturează din ce în ce mai clar scenariul unui război de lungă durată împotriva invadatorilor ruși. Sistemele de apărare aeriană pe care Grecia și Bulgaria refuză să le furnizeze Kyivului, deși sunt pe punctul de a fi scoase din uz. Perspectiva unei cooperări tehnico-militare pe termen lung între Ucraina și NATO


Armele de care au nevoie forțele ucrainene în contextul în care se conturează din ce în ce mai clar scenariul unui război de lungă durată împotriva invadatorilor ruși. Sistemele de apărare aeriană pe care Grecia și Bulgaria refuză să le furnizeze Kyivului, deși sunt pe punctul de a fi scoase din uz. Perspectiva unei cooperări tehnico-militare pe termen lung între Ucraina și NATO

Pentru a sublinia necesitatea amplificării furnizării de armament pentru forțele ucrainene, precum și pentru a exercita o formă de presiune asupra guvernelor unor țări, inclusiv din cadrul NATO, ce refuză transferul/vânzarea de arme către Ucraina, punctăm următoarele aspecte:

1. Cu un grad ridicat de probabilitate, desfășurarea evenimentelor din jurul războiului pe care Federația Rusă îl poartă împotriva Ucrainei indică o tranziție către o confruntare de amploare, care se va caracteriza printr-o durată semnificativă, intensă, de mobilizare la scară largă.

- Războiul Rusiei împotriva Ucrainei devoalează din ce în ce mai mult adevăratele intenții criminale ale Kremlinului și anume distrugerea suveranității și statalității statului ucrainean, comiterea unui genocid împotriva poporului ucrainean, respectiv absorbția forțată a teritoriilor ucrainene ocupate pentru a restabili imperiul rus. Totodată, Putin și acoliții săi vizează să-și păstreze pe termen nedefinit puterea. 

- Lupta ucrainenilor pentru libertate are o dimensiune comprehensivă ce excede granițele Ucrainei. Este vorba despre rezistența unei țări, Ucraina, față de totalitarismul statului terorist Rusia, care a tranzitat în cele din urmă de la o așa-zisă "democrație suverană" către tabăra regimurilor totalitare și dictatoriale, care sunt reprezentate în principal de China, Iran, Coreea de Nord ș.a.m.d. 

- Astfel, natura luptei militare dintre Ucraina și Rusia a devenit o confruntare armată fundamentală, dură, a două sisteme de viziune asupra lumii: la un pol se află perspectivele de dezvoltare socială pe un teritoriu-cheie din punct de vedere strategic precum cel al Europei, care implică principalele țări democratice ale lumii, iar la celălalt pol, cel totalitar, se situează China alături de aliații săi, respectiv de țările dependente de Beijing. 

- Având în vedere importanța majoră a acestei confruntări geopolitice din Ucraina pentru viitorul ordinii mondiale, două mari grupuri politico-militare prind tot mai clar contur: primul grup este de partea Ucrainei - și e condus fără doar și poate de SUA, în timp ce Marea Britanie, Canada, Germania, Franța, Polonia și celelalte țări NATO, dar și cele non-NATO, dar democratice din întreaga lume, joacă, la rândul lor, un rol important - iar al doilea grup este de partea regimului Putin, în carul căruia China - cu țările sale "partenere" și dependente - are greutatea cea mai mare. Trebuie subliniat în mod special că recentele întâlniri ale teroriștilor de la Kremlin - ce au avut ca scop obținerea de sprijin militar extern și de altă natură - au dovedit faptul că Federația Rusă a pierdut în cele din urmă statutul de așa-zisă "superputere" și e acum nevoită să se bazeze în mare măsură pe asistența militaro-politică și militaro-tehnică a Chinei - cu a sa marionetă Coreea de Nord. 

- Pe baza celor de mai sus, Ucraina, în lupta sa împotriva agresiunii ruse, trece într-o fază de confruntare armată foarte probabil de lungă durată, urmând să fie implicate la nivel maximal resursele disponibile. Confruntarea armată va fi soluționată nu numai de moralul ridicat al poporului ucrainean și de Forțele sale de Apărare, dar și de un acces continuu și larg la armamentul modern antiterorist, atât de producție proprie, cât și cel furnizat de aliați și parteneri. În acest context, trebuie subliniat că nu există nicio altă variantă. Ucrainei trebuie să i se furnizeze în continuare asistență tehnico-militară, mai ales în condițiile în care statul terorist Rusia a primit undă verde pentru a i se oferi arme și componente relativ moderne din partea blocului de state condus de China. 

2. Ucraina are nevoie de extinderea asistenței tehnico-militare dinspre țările democratice în cadrul unor relații strategice stabile, pe termen lung.

- Printre cei mai importanți parteneri ai Ucrainei în domeniul cooperării tehnico-militare se numără țările NATO - inclusiv SUA, Marea Britanie, Canada, Germania, Franța, Polonia, țările baltice - dar și țări non-NATO - precum Suedia, Japonia, respectiv Coreea de Sud. Trebuie subliniat, în mod special, faptul că SUA joacă un rol decisiv în organizarea și asigurarea funcționării continue a liniei de sprijin internațional pentru Ucraina, nu numai în direcția aprovizionării cu armament, ci și în ceea privește accesul complexului industrial de apărare al Ucrainei la potenţialul ştiinţific şi de producţie al industriei militare americane. În timpul vizitei recente în SUA a președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski, s-au concretizat acorduri importante cu partea americană privind asistența militară suplimentară, precum și referitor la producția în comun de arme antiaeriene moderne, inclusiv sisteme de apărare aeriană.

- Alți parteneri occidentali ai Ucrainei din rândul țărilor NATO - inclusiv Marea Britanie, Canada, Germania, Franța și Polonia - au oferit Kyivului un sprijin militar și tehnic semnificativ, respectiv un potențial considerabil în ceea ce privește dezvoltarea ulterioară a sistemelor de apărare aeriană într-un proces comun de producție alături de ucraineni, care să implice totodată modernizarea și întreținerea sistemelor de apărare aeriană ale Forțelor Armate ale Ucrainei. De asemenea, Suedia, Japonia și Coreea de Sud - care dispun de tehnologii militare avansate și de un potențial semnificativ pentru producția de rachete antiaeriene - se numără printre țările ofertante pentru sistemele de apărare aeriană ucraineană. 

- Dezvoltarea relațiilor Ucrainei în această sferă cu fiecare dintre partenerii săi occidentali necesită acțiuni echilibrate, care să țină cont de situația politică și economică internă din țările în cauză. Campaniile electorale reprezintă, de pildă, o perioadă delicată. În primul rând în SUA și Polonia, ajutorul acordat Ucrainei este adesea folosit ca factor în luptele politice interne. Obținerea rezultatelor dorite de către Ucraina în astfel de condiții nu poate fi realizată decât prin sublinierea importanței sprijinului strategic pentru forțele Kyivului - discuții care să exceadă granițele efemerelor calcule politice pe termen scurt - precum și prin activități comune complexe și eficiente ale diplomaților ucraineni, ale politicienilor locali pro-ucraineni și ale diasporei ucrainene. Combaterea propagandei distructive a Federației Ruse și a agențiilor săi are, la rândul ei, o mare importanță.

- Accentul principal în cazul măsurilor de sprijin militar pentru forțele Kyivului ar trebui să fie pus pe natura reciproc avantajoasă a relațiilor cu Ucraina, care nu este doar o beneficiară a ajutorului, ci și un actor-cheie în procesele de asigurare a protecției valorilor democratice, acțiuni ce limitează direct pericolul răspândirii totalitarismului și al autocrației represive către lumea liberă. 

3. Fiecare dintre țările partenere este importantă pentru Ucraina.

- SUA oferă un sprijin strategic vital Ucrainei. Rezultatele vizitei la Washington a președintelui ucrainean Volodimir Zelenski au confirmat caracterul strategic al interacțiunii Ucrainei cu Statele Unite, care se dezvoltă dinamic în direcția extinderii gamei de echipamente militare furnizate forțelor Kyivului, precum și în direcția debutului activității comune în sfera producției militare. Un rol important în misiunie Forțelor de Apărare ale Ucrainei îl joacă sistemele HIMARS furnizate de SUA, sistemele și munițiile moderne de artilerie, sistemele antitanc Javelin și vehiculele blindate. Alte capabilități esențiale sunt așteptate să fie livrate de SUA, inclusiv tancurile Abrams, respectiv rachetele ATACMS, care vor întări semnificativ potențialul de apărare al Ucrainei. 

- Partenerii din Germania au consolidat semnificativ potențialul de apărare al Ucrainei prin furnizarea de vehicule blindate de luptă și sisteme de artilerie. Pe lângă înțelegerea rolului Kyivului în protejarea valorilor democratice și a libertății țărilor din Europa Centrală și de Vest, partenerii germani pot realiza și implementa pe teritoriul Ucrainei potențialul semnificativ al industriei germane. Deoarece Ucraina este deja înarmată cu vehicule blindate de luptă, inclusiv Tancurile Leopard și BMP-urile Marder, precum și cu sistemele de apărare aeriană Gepard, respectiv sistemele de apărare aeriană Iris-T, partenerii din Germania pot obține o piață promițătoare în Ucraina din perspectiva producției comune, a modernizării și întreținerii sistemelor de apărare aeriană în Ucraina. 

- Partenerii din Marea Britanie, Franța, Polonia și Suedia au în prezent posibilitatea de a-și promova produsele militare la standarde NATO în Ucraina, care alege viitoarele tipuri de armament necesare Forțelor Armate ale Ucrainei. Asistență acordată Ucrainei de către țările menționate în timpul războiului, inclusiv furnizarea continuă de rachete de croazieră - Storm Shadow (Marea Britanie) și SCALP (Franța) - va determina natura sistemelor de apărare aeriană pentru viitor. Cele mai solicitate și critice capabilități militare sunt sistemele de apărare aeriană, avioanele de luptă, dronele, armele de aviație, rachetele, vehiculele blindate, echipamentele antimine și sistemele EW.

4. Sistemele de apărare aeriană furnizate de parteneri sunt extrem de importante pentru Ucraina, deoarece Federația Rusă continuă campania teroristă ce vizează populația civilă și infrastructura ucraineană.

- Extrem de importantă a fost și este furnizarea către Ucraina a sitemelor de apărare aeriană moderne - Patriot, NASAMS, Iris-T, Avenger, Gepard, diferite tipuri de MANPADS. În același timp, teroarea aeriană exercitată de Federația Rusă necesită continuarea înzestrării sistemului de apărare aeriană al Ucrainei cu un număr maxim posibil de astfel de capabilități. Ucraina a mulțumit Slovaciei pentru sistemul de apărare aeriană S-300 pe care l-a furnizat și este gata să pună în funcțiune alte sisteme antiaeriene sovietice (post-sovietice) care sunt bine cunoscute de luptătorii ucraineni antiaerieni.

- Grecia și Bulgaria dispun de sisteme de apărare aeriană S-300 cu diferite modificări. Conducerea acestor țări încă ezită, din varii motive, să le furnizeze Ucrainei. Conducerea Greciei - inclusiv Ministrul Apărării Nikolaos Panaiotopoulos - condiționează posibilul transfer al S-300PMU1 în Ucraina de furnizarea către Forțele Armate Grecești de sisteme de apărare aeriană Patriot. Bulgaria vizează înlocuirea sistemului de apărare antiaeriană S-300PMU cu capabișități mai moderne. Însă, atât Grecia, cât și Bulgaria vor să primească probabil o "înlocuire gratuită" a acestor sisteme dinspre SUA sau NATO, ori cel puțin un preț de aprovizionare semnificativ redus. De asemenea, au fost observate presiuni directe semnificative dinspre Federația Rusă asupra ambelor țări, prin amenințări, precum și activități distructive desfășurate de politicienii locali pro-ruși. În orice caz, Grecia și Bulgaria vor fi obligate să dezafecteze sistemele de apărare aeriană S-300 specificate din cauza originii lor rusești și a lipsei de întreținere și piese de schimb necesare, motiv pentru care este mai bine pentru aceste două țări să abordeze în mod pragmatic problema, prin furnizarea lor către Ucraina. 

- Țările partenere ale Ucrainei dispun de un anumit număr de alte sisteme de apărare aeriană sovietice și post-sovietice, inclusiv "Buk-M1", "Wasp", "Kub", care sunt scoase din funcțiune și înlocuite cu modele moderne de tunuri antiaeriene. În special, se știe că există sisteme de apărare aeriană Buk-M1 în Finlanda, care se află ca rezervă în depozit. Întrucât Finlanda, prin prisma aderării la NATO, este puțin probabil să folosească aceste sisteme de apărare aeriană, procesul de transfer al acestora în Ucraina e posibil în condițiile stabilite de părți.

- O opțiune mai problematică constă în recuperarea SAM-urilor Buk-M1 furnizate de Ucraina către structura georgiană de apărare aeriană. În timpul agresiunii ruse împotriva Georgiei din 2008, aceste capabilități au distrus un număr semnificativ de avioane ale agresorului. Actualul Guvern al Georgiei - controlat pe deplin de fondatorul și proprietarul de facto al partidului politic Visul Georgian, Bidzina Ivanishvili, un miliardar ruso-georgian și oligarh cu "legături strânse" cu Gazprom - a răspuns cu un refuz categoric, motivând că în acest fel Ucraina va "trage Georgia într-un război", motiv pentru care Executivul georgian va furniza doar "ajutor umanitar". Acest "ajutor" acordat Ucrainei este nesemnificativ prin comparație cu veniturile pe care partidul de guvernământ al Georgiei le primește din Federația Rusă. Mai mult, o parte semnificativă din ajutorul acordat Ucrainei a fost de fapt colectat de reprezentanții ONG-urilor cu sprijinul simplilor cetățeni georgieni care simpatizează cu ucrainenii. Îmbunătățirea relațiilor Kyiv-Tbilisi poate fi posibilă eventual doar prin schimbarea configurației politice a Guvernului Georgiei, mai ales în contextul în care actualii oficiali ignoră până și faptul că Federația Rusă a ocupat o parte a țării și îi amenință independența. 

- O altă opțiune în ceea ce privește consolidarea potențialului sistemelor de apărare aeriană Buk-M1 existente și a altor sisteme de apărare aeriană post-sovietică din Ucraina constă în modernizarea acestora folosind capacitățile partenerilor străini. În special, există o opțiune de modernizare a sistemului de apărare aeriană Buk-M1 pentru utilizarea rachetelor antiaeriene americane AIM-7 Sparrow, care va extinde semnificativ stocul potențial de rachete pentru a fi utilizate de către apărarea aeriană a Ucrainei. Integrarea rachetelor occidentale pe platforma complexelor sovietice este o soluție în condițiile deficitului tot mai mare de muniție. În schimb, AIM-7 se află în cantități mari în depozitele aliaților. Racheta AIM-7 este capabilă să lovească ținte la o rază maximă de 19 km și la o altitudine de până la 15 km. Există o tendință similară în privința rachetelor din sistemul de apărare aeriană Hawk. Alte sisteme de rachete antiaeriene, cum ar fi Strela-10, pot fi pe deplin adaptate la rachetele occidentale. Cooperarea cu Coreea de Sud, care are o experiență de succes în dezvoltarea propriului sistem de apărare aeriană Cheolmae-2 - bazat pe rusescul S-350  - cu propria sa versiune a rachetelor 9M96, poate fi o altă direcție pentru modernizarea Sistemele de apărare aeriană ale Ucrainei. Principalul client al sistemului de apărare antiaeriană Cheolmae-2 este Samsung Thales - o societate deținută în comun de compania sud-coreeană Samsung Electronics și compania franceză Thales.

- Ucraina ar trebui să stabilească modalitățile de dezvoltare ulterioară a propriilor sisteme de apărare antiaeriană și antirachetă. În acest context, producția în comun a sistemelor de apărare aeriană moderne și modernizate, conform standardelor NATO, cu producătorii de frunte din țările partenere, este considerată cea mai oportună opțiune. 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.