MEMORIU pentru respectarea drepturilor victimelor comunismului. Un grup de foști deținuți politici și deportați solicită Parlamentului să emită un amendament care să elimine CASS de pe indemnizațiile destinate victimelor comunismului, prevăzute de Legea 118 / 1990 rep. 2020


MEMORIU pentru respectarea drepturilor victimelor comunismului. Un grup de foști deținuți politici și deportați solicită Parlamentului să emită un amendament care să elimine CASS de pe indemnizațiile destinate victimelor comunismului, prevăzute de Legea 118 / 1990 rep. 2020

Podul.ro publică în integralitate Memoriul pe care un grup de foști persecutați politic din perioada dictaturii comuniste – e vorba de foști deținuți politici, foști deportați și copii ale victimelor, la rândul lor victime – îl adresează comisiilor Juridice ale Parlamentului, ca reacție față de aplicarea CASS (contribuția de asigurări sociale de sănătate) asupra indemnizațiilor destinate victimelor regimului comunist, prevăzute de Legea 118 / 1990 rep. 2020, măsură considerată nu doar abuzivă și absurdă, ci ilegală și neconstituțională. Victimele solicită atât emiterea unui amendament prin care să se excludă explicit CASS în cazul acestor indemnizații, cât și stabilirea unui mecanism clar și rapid prin care beneficiarii să poată recupera sumele deja reținute. De asemenea, se cere eliminarea oricărei duble impozitări și menținerea gratuității serviciilor medicale pentru beneficiarii DL118/90 rep. 2020. În cele ce urmează vă prezentăm textul Memoriului:  

”Către Comisiile Juridice ale Parlamentului. Memoriu         

     Introducere – Cine suntem 

Mă prezint în acest demers către dumneavoastră, ca reprezentant al unui grup de foști persecutați politic din perioada anterioară anului 1989, inclusiv al Asociației CLLUSTELL. Grupul s-a coagulat recent, ca reacție spontană față de  aplicarea CASS (contribuția de asigurări sociale de sănătate)  asupra indemnizațiilor prevăzute de Legea 118/1990 rep.2020, sesizându-ne cu durere, după un lung șir de inconsecvențe și omisiuni în aplicarea acestei legi, din pacate încă de la adoptarea ei. 

Toți membrii acestui grup se află într-o situație vulnerabilă, fie la o anumită vârstă, afectați deja de suferințele și privațiunile perioadei comuniste, aflați în prezent sub perfuzii, în spitale, fie în luptă cu instalațiile de apă defecte, cu prețul energiei dar și sufocați de inerția societății în a percepe, de zeci de ani, situația lor până în zilele noastre, astfel că am considerat că demersurile individuale în instanță ar fi de-a dreptul monstruoase pentru puterile lor, dar și pentru volumul de lucru al instanțelor. 

Ne dorim astfel o bună și rapidă înțelegere mutuală a situației în cadrul unei medieri, a modului de aplicare a legii și a motivelor pentru care este complet inacceptabilă aplicarea acestei CASS asupra indemnizațiilor sau restrângerea altor drepturi ale beneficiarilor DL118/90 rep.2020, după ce deja de peste 3 ani,  mă lupt personal cu inițierea unui proiect de modificari complet care să amelioreze neajunsurile de până acum în aplicarea acestei legi. 

Context – Procedura legislativă 

Am observat că Guvernul și-a asumat răspunderea asupra Legii nr. 141/2025, dar această  procedură nu poate exclude total rolul Parlamentului. La asumarea răspunderii guvernului se recurge pentru accelerarea procedurii si facilitarea adoptării unui act normativ, însă nu și pentru încălcarea legii.  Considerăm analizarea respectării legii deoarece Curtea Constituționala nu și-a exprimat poziția explicit asupra indemnizațiilor DL118/90 rep.2020 în  cadrul Deciziei nr.357/2025, nefiind de altfel întrebată suficient de clar și independent pe acest subiect  și avem motive legal-juridice serioase  pe care am dori să înțelegeți că este necesar să le dezbatem. Din această  perspectivă, considerăm necesar ca Parlamentul, prin comisiile de specialitate, să discute și să propună amendamente în regim de de urgenţă – pentru că altfel, drepturile noastre fundamentale rămân neapărate.

  1. Problema de fond – aplicarea CASS 

Aplicarea CASS pe indemnizațiile prevăzute de Legea 118/1990 rep.2020 are un caracter injust și poate fi considerată contrară si principiului neretroactivității legii. Deși aparent se aplică doar pentru viitor (sumele plătite de acum înainte), trebuie subliniat că aceste indemnizații nu reprezintă venituri  obișnuite, ci reparații  materiale pentru suferințele îndurate şi în trecut. A trata aceste reparații ca pe niște salarii sau pensii obișnuite, impozabile și supuse CASS, înseamnă o denaturare a scopului legii și o nouă nedreptate adusă unor oameni care au străbătut suferințe inimaginabile ce au lăsat sechele adânci și în viața lor și a familiilor. 

Redam aspectele legislative încălcate. 

3.1). Neimpozabilitatea indemnizațiilor DL 118/1990

– Art. 7 alin. (2) DL 118/1990 (rep. 2020) – „Indemnizațiile acordate conform prezentei legi sunt neimpozabile”. 

A se agrea că:  trebuie respectată prevederea legală potrivit căreia la sumele neimpozabile nu se aplică CASS- conform art. 222 alin. (2) lit. b) Cod Fiscal. 

– Gratuitatea asistenței medicale: Art. 8 DL 118/1990 garantează gratuitatea asistenței medicale. 

A se agrea că:   Reținerea CASS contravine acestei prevederi și echivalează cu anularea drepturilor reparatorii. 

3.2) Conflict cu legea specială:

A se agrea că: Legea nr. 141/2025, fiind lege generală, nu poate modifica negativ și nici împotriva unei legi speciale (DL 118/1990, rep.2020), conform principiului lex specialis derogat legi generali. Această prevalenţă are fundament direct în:

Art. 6 alin. (2) Cod Civil – „Dispozițiile speciale derogă de la dispozițiile generale”. 

Art. 2 alin. (3) Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă – „În caz de conflict între o normă generală și una specială, norma specială are prioritate”. Acest fundament este întărit de mai multe dispoziții constituționale și internaționale, care, deși nu definesc principiul lex specialis, arată clar de ce aplicarea CASS pe indemnizațiile reparatorii încalcă protecția drepturilor:

Art. 15 alin. (2) Constituție – legea dispune numai pentru viitor, ceea ce exclude diminuarea unor drepturi reparatorii deja consacrate. 

Art. 16 alin. (1) Constituție – egalitatea în fața legii; nu pot fi create discriminări între categorii de persoane aflate în situații similare (de ex. beneficiarii de indemnizație de handicap sunt exceptați de la CASS, iar beneficiarii DL118 nu). 

Art. 47 alin. (1) Constituție – obligația statului de a asigura protecția socială a cetățenilor; introducerea CASS contravine acestui scop. 

Art. 53 Constituție – restrângerea unor drepturi nu poate fi făcută decât proporțional și fără a atinge însăși substanța dreptului; 

în cazul nostru, aplicarea CASS goleşte de conținut dreptul la gratuitate medicală și la reparație morală și materială. 

Art. 20 alin. (2) Constituție – prioritatea reglementărilor internaționale în materie de drepturi fundamentale, ceea ce presupune conformitatea cu standardele CEDO, 

care interzic diminuarea reparațiilor acordate victimelor abuzurilor regimurilor totalitare. 

3.3). Protecția legală a drepturilor beneficiarilor DL118/90 rep.2020: 

A se agrea că:  - Art. 6 Cod Civil (neretroactivitatea legii) și  Art. 24 Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (forță executorie a hotărârilor judecătorești) consfinţesc aceasta protecţie

Consecinţe 

– Se creează discriminări între categorii de beneficiari de indemnizații (unii scutiți - cum ar fi persoanele cu handicap pentru care indemnizația de handicap nu sufera CASS, alții nu). 

– Se diminuează drastic cuantumul indemnizațiilor, legea nr.141 /2025 aplicand 10% asupra valorii întregi a acesteia, indiferent de sumă, in speța scăderea protecției sociale, afectând viața de zi cu zi a unor persoane vârstnice și vulnerabile, fie singure, fie trăind din această unică sumă și având și un copil de crescut.

– În cazul în care beneficiarul are și pensie sau salariu, sunt și acestea afectate de CASS, intervenind practic o dublă impozitare.

– Se perpetuează inconsecvențele și lipsa de respect față de lege, care ne-au însoțit timp de peste 30 de ani, unii beneficiari neobținând de-a lungul timpului: 

– biletele de tratament balnear, unii gratuitatea la abonamentul telefonic, unii impozitul pe locuință sau pe mașina, alții fiind scoși din drepturi (în 2020, când în sfârșit, după o copilărie și adolescență în comunism și 30 de ani în democrația de după 1989, au fost acceptați și copiii foștilor persecutați politic să beneficieze de drepturile reparatorii, dar, în mod lugubru, abia după ce  părintele nu mai este în viață) complet prin articole de lege 3 | 7 strâmbe ce nu au nicio legătură cu realitatea, iar foarte recent, după noua prevedere de aplicare a CASS pe aceste indemnizații, unei foste persecutate politic medicul de familie nu i-a mai eliberat absolut deloc medicația gratuită pe motiv că aplicarea Legii nr.141/2020 nu mai permite acest lucru…!

Juridic, aceasta este semnificatia: 

- aplicarea CASS pe drepturi care își demonstrează gratuitatea medicală (art.8 DL 118/90 rep.2020) tocmai prin neaplicarea de CASS, anulează gratuitatea medicală, persoana nemaiputând avea acces la același regim în ce privește serviciile medicale. Casa de Pensii se transformă însă dintr-o dată în  legiuitor și afirmă, în răspunsurile către petenți, că, chiar dacă se aplică CASS pe aceste indemnizații, beneficiarului i se asigură asistența medicală și medicația gratuită …! 

Am și personal, în familie,  dovada că lucrurile nu stau chiar așa, căci văzând CASS și a doua oară aplicată  pe pensie cât și pe întreaga indemnizație de soția supraviețuitoare, mama a suferit un AVC, iar la ieșirea din  spital nu i s-a eliberat rețeta gratuită. 

Totodată, rețeta eliberată de medicul de familie nu a fost gratuită ci doar compensată. Și doar compensate, nu complet gratuite a primit si tatal meu, toată viața. 

AICI poate fi citit comunicatul de presă deferit publicității în urma discuției preliminare cu Casa de pensii, din cadrul medierii. 

Clarificarea responsabilităților în aplicarea Legii nr. 141/2025 

Dorim să subliniem că, deși Legea nr. 141/2025 este aplicată de Casa de Pensii și, prin intermediul ministerelor, de Guvern, Ministerul Muncii ne-a comunicat că nu se ocupă direct de această lege și, prin urmare, nu poate corecta discrepanțele apărute între prevederile Legii nr. 141/2025 și drepturile garantate prin DL 118/1990 rep.2020. 

Această situație creează o anomalie: legea este aplicată, însă persoanele responsabile de implementare invocă lipsa competenței de a corecta erorile, în timp ce drepturile beneficiarilor sunt afectate. 

În consecință, responsabilitatea pentru clarificarea și corectarea acestor prevederi revine Parlamentului, care, prin amendamente legislative și prin monitorizarea aplicării legii, poate asigura respectarea principiilor constituționale, a drepturilor fundamentale și a protecției beneficiarilor DL 118/1990 rep.2020.

Solicitări 

Ne simțim nevoiți și îndreptățiți să cerem Parlamentului să analizeze cu atenție situația creată prin aplicarea Legii nr. 141/2025 asupra beneficiarilor Decretului Lege nr. 118/1990 rep.2020 conform celor expuse mai sus, încât să putem avea o discuție cu niște concluzii corecte. 

Solicităm introducerea unui amendament care să excepteze aceste indemnizații de la plata CASS, așa cum au fost exceptate în trecut, având în vedere că părinții noștri au așteptat relansarea economică a României încă din 1945, imediat după război, suportând în acest răstimp, din cauza împotrivirii față de regimul comunisto-bolșevic opresiv,  și închisorile comuniste, și deportări și strămutări, și internări de sănătoși în spitale de psihiatrie, și domiciliu obligatoriu la ieșirea din pedepse și lipsa accesului la educație și la un loc de muncă, dar și muncă silnică și forțată din lagărele de munca unde se murea pe capete de înfometare. 

De asemenea, având în vedere că nici copiii care s-au născut în această perioadă nu au avut o viață prea ușoară. Amintesc aici că arhivele procesului comunismului vorbesc despre Eugenia Otparlic, de la Universitatea din Iași, care a fost condamnată în 1948 la 10 ani. S-a eliberat în 1956 după ce la recurs i s-a redus pedeapsa la 8 ani. Dar, în 1958 a fost rearestată. A născut în închisoare și copilul i-a fost omorât  de Securitatea din Moinești și trimis soțului pentru a-l înmormânta. Deși nu există undeva prevăzută sau dispusă o astfel de pedeapsă pentru vreo faptă.  Mama – rănită de această pierdere – a mai fost chinuită încă doi ani prin închisori, fără nici o condamnare.(v. Cicerone Ioanițoiu, Procesul Comunismului, detalii AICI

Dorim să  precizăm că acest exemplu demonstrează de ce este absolut necesar ca, prin amendamentele solicitate la DL118/90, să fie menținută și consolidată includerea copiilor foștilor persecutați politic în sfera drepturilor. Ei nu sunt beneficiari „indirecți”, ci de asemenea victime care au trăit direct urmările represiunii – uneori chiar prin pierderea vieții la naștere sau prin stigmatul și lipsurile suferite în familiile lor ani de-a rândul și după 1960... 1964, până în 1989 și chiar și ulterior.

În multe situații, represiunea s-a extins prin dosare de urmărire întocmite și pe  5 generații, ceea ce arată caracterul sistematic și transmisibil al traumei produse.

Solicităm, de asemenea, restituirea sumelor deja reținute prin aplicarea CASS asupra indemnizațiilor beneficiarilor DL118/90 rep.2020, astfel încât drepturile noastre să fie integral respectate. 

Solicităm ca Parlamentul să își exercite rolul de control asupra Guvernului, asigurând respectarea principiilor constituționale și a dreptății sociale pentru toți beneficiarii DL118/90 rep.2020 și eliminarea CASS de pe indemnizațiile lor. 

De atâția ani ne străduim să corectăm ceea ce nu funcționa în DL118/90 precum și în DL118/90 rep.2020, inclusiv neuitata indexare anuală care abia s-a aplicat o data în perioada recentă, confruntându-ne invariabil cu sintagma “nu sunt bani”, și că sunt necesari pentru investiții, am întrebat și încă întreb: care investiții ? Sistemul de sănatate este  în nevoi, agricultura nu are irigații, învățământul este praf. Am vrea să știm: unde sunt banii României?

 Vreau să cred ca nu puteți acorda credit diverselor persoane apărute de la o vreme în spațiul public , nu se știe de unde, care spun că știu ele că foștii deținuți politic nu primeau doar o zeamă chioară în închisoare, ci li se strecurau și câteva bucățele de carne . CASS suplimentar poate ar fi indicat să se aplice altor categorii, respectiv acestor denigratori, cred ca nu v-ar fi greu să îi identificați. 

Astfel că, accentuăm să se aibă în vedere menținerea drepturilor tuturor beneficiarilor DL118/90 REP.2020, eliminarea CASS din indemnizațiile lor, personal solicit și adoptarea cu celeritate a proiectului de modificări care să repună în drepturi pe toți cei îndreptățiți, proiect pentru care am cerut sprijin  guvernamental și, paradoxal, în prezent constat cu stupoare că guvernul a aplicat si CASS pe drepturile lor. 

Impactul economic

Colectarea CASS de pe indemnizații și pensii nu este doar imorală și ilegală, ci are efecte negative asupra economiei. 

Reținerea acestor sume reduce puterea de cumpărare a persoanelor vârstnice și vulnerabile, principale consumatoare de bunuri și servicii de bază. Această scădere a consumului determină, la rândul său, o diminuare a veniturilor indirecte la buget, provenite din TVA, taxe locale și alte contribuții asociate consumului, astfel încât colectarea CASS poate avea efecte economice negative mai mari decât veniturile directe obținute. În plus, măsura crește presiunea socială asupra statului și afectează capacitatea persoanelor vulnerabile de a se întreține independent, în condițiile în care acestea au suferit deja atât în perioada comunistă, cât și după 1989. 

Cred că nu e cazul să ni se ceară să spunem noi ce ar trebui făcut pentru relansarea economică a României, relansare pe care părinții noștri o așteaptă, repet,  încă din 1945 - de la terminarea războiului. Ei nu au fost la putere, ci, între timp, au suportat nu doar CASS, ci și închisori, lagăre, muncă forțată, deportări și strămutări, internări de sănătoși în spitale de psihiatrie, domiciliu obligatoriu după “eliberare”, fie degradare civică egală practic cu privarea de multe drepturi cetățenești, o nouă diferită detenție. Acum, și dintre copii au început să ne părăsească. Și nici acum nu îi regăsim printre conducătorii acestei țări. Trebuie oare ei să moară mai repede? Faptul că guvernanții noștri nu au precizat durata pe care au prevăzut această măsură inumană asupra drepturilor unor martiri ai nației române, este pentru noi o evidența în plus a unor rele intenții. 

Măsuri concrete propuse Parlamentului:

Clarificarea aplicării legii: Emiterea unui amendament prin care să se excludă explicit CASS de pe indemnizațiile DL118/90 rep.2020 și să se precizeze modul exact de aplicare. 

Restituirea sumelor reținute: Stabilirea unui mecanism clar și rapid prin care beneficiarii să poată recupera sumele deja reținute. 

Monitorizare și raportare: Obligația Guvernului/Casa de Pensii de a raporta periodic aplicarea legii, pentru a preveni noi abuzuri și interpretări eronate. 

Protecție suplimentară a drepturilor: Eliminarea oricărei duble impozitări și menținerea gratuității serviciilor medicale pentru beneficiarii DL118/90 rep.2020.

Încheiere 

Reafirmăm că nu cerem privilegii, ci doar respectarea drepturilor câștigate prin lege și protejarea demnității celor care au suferit în timpul regimului comunist pentru care statul roman este dator, asa cum fiecare dintre noi suntem atunci cand avem rate la o banca și nu suntem absolviți de ele. 

Ei s-au ridicat pentru Țară și pentru Dumnezeu atunci când toate celelalte instituții tăceau și au plătit cu destinul lor și al familiilor lor.

Ne dorim ca această chestiune să fie tratată cu responsabilitate și echitate de către Parlament, instituția reprezentativă a poporului. Solicităm să fim primiți la discuție, pentru a explica personal situația și să convenim împreună pentru soluții legislative corecte, rapide și echitabile, în bună înțelegere.

Cu mulțumiri pentru eforturile dumneavoastră, 

Din partea Grupului de inițiativă a foștilor persecutați politic 

pentru respectarea drepturilor victimelor comunismului”.

(Ilustrație deschidere: Memorialul Sighet)

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.