Analiză Polskie Radio: Kremlinul promovează intens conținut despre mâncare, cafeluțe, respectiv "paradisul" din Rusia, cu scopul de a manipula internauții din întreaga lume. "Dacă imaginea pare caldă, coloana sonoră este liniștitoare, iar o cafea latte scoate ușor aburi în cadru, chiar și un tanc poate trece neobservat în fundal". Instrumentarea vloggerilor din sfera lifestyle-ului


Analiză Polskie Radio: Kremlinul promovează intens conținut despre mâncare, cafeluțe, respectiv "paradisul" din Rusia, cu scopul de a manipula internauții din întreaga lume. "Dacă imaginea pare caldă, coloana sonoră este liniștitoare, iar o cafea latte scoate ușor aburi în cadru, chiar și un tanc poate trece neobservat în fundal". Instrumentarea vloggerilor din sfera lifestyle-ului

Rusia poartă două războaie - unul pe câmpul de luptă din Ucraina și altul în mediul online, pentru inimile și mințile publicului din întreaga lume, precizează publicația PolskieRadio într-o analiză publicată recent. 

Kremlinul nu mai încearcă doar să demonstreze că are dreptate, ci să-i facă pe oameni să se simtă bine în legătură cu versiunea sa a "realității".

Dacă imaginea pare caldă, coloana sonoră este liniștitoare, iar o cafea latte scoate ușor aburi în cadru, chiar și un tanc poate trece neobservat în fundal.

Războiul pentru inimi și minți

În războiul tradițional, succesul se măsoară în teritoriile ocupate și trupele desfășurate. În războiul informațional, scopul este acela de a cuceri emoțiile.

Numerele și imaginile sumbre nu-i mișcă pe oameni - dar poveștile înălțătoare și peisajele pitorești da.

Așadar, în timp ce Rusia continuă să trimită oameni drept "carne de tun", totodată cheltuiește milioane pe conținut despre normalitate: bucătării confortabile, localnici amabili și farmecul "valorilor tradiționale".

Departe de linia frontului, creează o viziune cinematografică a unei țări neatinse de război.

Influencerii angajați

Unul din cele mai eficiente instrumente ale Moscovei constă în noua generație de influenceri "independenți" - vloggeri care insistă că "nu fac politică".

Însă, în culise, mulți sunt orice altceva, dar nu independenți. 

O investigație recentă, realizată de Organizated Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) și iStories, a descoperit că o serie de astfel de YouTuberi primesc plăți de la RT (fostul trust Russia Today).

Un exemplu remarcabil este canalul Russian Road, care ar avea legături cu producătorul RT, Artyom Vorobey. Videoclipurile sale spun povești emoționante despre americani, japonezi și britanici care și-au "găsit paradisul" în Rusia.

Pe canal, desigur, nu se regăsesc mențiuni despre sponsori, ci doar cadre lungi despre mâncare, folclor, "străzi sigure" și promisiunea unei vieți mai simple.

Din perspectiva marketingului, este ingenios. Conținutul pare spontan și autentic. Însă, trecându-se de fațadă, iese la iveală un model clar: aceasta este o formă de propagandă soft, deghizată în povestiri despre stilul de viață.

Vloggerii cu subiecte de lifestyle

Lucrurile merg și mai departe în prezent. Intră în scenă vloggerii din sfera lifestyle-ului. Pe TikTok și Instagram, aceștia se plimbă prin orașe cu o cameră, arătând "o zi din viața mea" - unde mănâncă, ce fac, unde se relaxează. 

Potrivit laboratorului de cercetare digitală DFRLab, conturile pro-Kremlin de pe TikTok excelează la acest capitol de propagandă subtilă. Conturile prezintă apartamente luminoase și moderne, respectiv familii zâmbitoare în Mariupol - un oraș distrus de bombele rusești și ocupat de mai bine de trei ani.

Ceea ce nu arată videoclipurile sunt gropile comune de la capătul străzii.

Este un truc împrumutat din manualul TV. În timpul războaielor cecene, televiziunea de stat rusă a difuzat conținut similar pentru a minimaliza atrocitățile.

Efectul este psihologic: telespectatorii se gândesc că "nu totul este atât de alb-negru".

Generația TikTok

Cel mai recent public al Kremlinului este cel fluent în utilizarea emoji-urilor - generația TikTok.

Brookings Institution a raportat anul trecut că, deși există mai puține conturi cu conexiuni cu statul pe TikTok decât pe Telegram sau X, activitatea este în continuă creștere. 

Anumite clipuri scurte, care combină muzică și alte elemente culturale cu ceea ce tinerii spun că reprezintă "good vibes", strecoară mesaje politice în divertismentul de zi cu zi.

Două hituri virale, Sigmaboy lansat de Betsy și Maria Yankovskaya, respectiv Matushka lansat de Tatiana Kurtukova, arată cum funcționează campania de propagandă: versuri patriotice, melodii atrăgătoare și milioane de vizualizări.

Artiștii neagă legăturile cu Kremlinul, dar mesajul lor se potrivește perfect cu strategia Moscovei.

Platformele sociale au încercat să răspundă prin limitarea impactului și eliminarea operațiunilor secrete. Însă, este un joc de-a șoarecele și pisica. Același conținut reapare sub nume noi, adesea îmbunătățit cu fețe generate de inteligență artificială.

De ce funcționează - și cum să contracarăm

Strategia Rusiei funcționează din trei motive simple.

În primul rând, stilul, forma prevalează inițial în fața substanței. Un videoclip de 30 de secunde funcționează ca un parfum - simți "mirosul plăcut" înainte de a ști ce este înăuntru.

În al doilea rând, "autenticitatea" vinde. Un YouTuber zâmbitor pare mai de încredere decât un purtător de cuvânt al Guvernului.

În al treilea rând, emoțiile sunt mai importante decât geopolitica. O "țară cu oameni prietenoși și mâncare excelentă" este mai ușor de apreciat decât un regim care poartă un război.

Contractarea acestui lucru necesită mai mult decât desfășurarea unor activități de fact-checking. Nimeni nu va da TikTok-ul pe un PDF de analiză a informațiilor. 

Sunt necesare contra-povești rapide și bine realizate - clipuri care sunt sincere, captivante vizual și inteligente emoțional.

Contează și alfabetizarea mediatică. Oamenii au nevoie de instrumente - nu de prelegeri - pentru a recunoaște când "entuziasmul autentic" reprezintă doar o altă campanie plătită.

Noua linie a frontului

Soft power-ul a însemnat întotdeauna persuasiune. Însă, în era algoritmilor, este vorba despre seducție.

Rusia nu trebuie să convingă lumea că are dreptate - ci doar că este normală.

Și în nesfârșitul flux al rețelelor sociale, această iluzie poate fi suficientă.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.