Tratat de MANIPULARE rusească: cum își infiltrează ”marele urs” jurnaliști în redacțiile ziarelor occidentale!

Tratat de MANIPULARE rusească: cum își infiltrează ”marele urs” jurnaliști în redacțiile ziarelor occidentale!

Rusia nu a renunțat niciodată la ideea de a infiltra oamenii săi în instituții de presă occidentale influente. Agenția ucraineană de stat Unian atrage atenția, într-o succintă analiză, că există numeroase instituții media importante care sunt victime ale manipulărilor din umbră ale Kremlinului. 

Printre acestea se numără și Radio Europa Liberă, scrie Timpul.md.

”Deconspirarea jurnalistului Claas Relotius de la revista germană Der Spiegel, care își falsifica reportajele, a fost un șoc real și a arătat foarte clar că apar noi metode eficiente de distorsionare a informațiilor în comunitatea de media. Un caz similar a avut loc la începutul anilor 1960, când revista a publicat o serie de investigații ale jurnalistului Conrad Ahlers, care l-a criticat dur pe ministrul german al Apărării, Franz Josef Strauss, acuzat de neprofesionalism și corupție. Acest scandal – cunoscut ca Spiegel-Affäre – a dus la resetarea coaliției parlamentare din Germania occidentală și demisia lui Strauss. Ulterior, KGB a recunoscut că scandalul a reprezentat, în realitate, o operațiune a serviciilor de inteligență sovietice regizată pentru a-l discredita pe Strauss, care putea deveni următorul cancelar al Germaniei de Vest”, precizează jurnaliștii de la Unian, oferind un exemplu sugestiv.

Potrivit acestora, scandalul din sânul Der Spiegel nu a fost o operațiune singulară. URSS a căutat în permanență breșe pentru a penetra cercurile de presă occidentale. În cadrul KGB a fost creat chiar un departament special, care se ocupa de recrutarea imigranților din URSS și infiltarea lor în presa din Vest. ”O preocupare aparte a serviciilor speciale rusești a fost infiltarea Radio Europa Liberă. Un număr mare de agenți sovietici deconspirați confirmă că misiunea a fost o prioritate pentru Kremlin”, notează agenția citată.

Fiți convinși că astfel de eforturi nu au încetat – de altfel, sunt intensificate în epoca Putin. Iată doar câteva exemple, scoase în evidență de jurnaliștii ucraineni. Anna Herman – fostă șefă a biroului din Kiev al Radio Europa Liberă – s-a alăturat dintr-odată taberei fostului președinte Victor Yanukovych, unde în scurt timp a devenit una dintre cele mai influente persoane.

Un alt exemplu – jurnalistul rus Andriy Babitsky. Acesta a lucrat la Radio Svoboda din 1989 și până în 2009, ulterior devenind redactor la Echo Caucaz (proiectul de limbă rusă al Radio Liberty pentru Georgia). Odată cu activarea sa, Echo Caucaz a devenit în scurt timp subiect de critici dure pentru manipulări legate de conflictele din Osetia de Sud, Abhazia și agresiunea Rusiei împotriva Georgiei. 

Cu toate acestea, Babitsky a continuat să lucreze la Radio Svoboda și a fost concediat abia în 2014, după ce a aplaudat în public sfârtecarea Ucrainei. Imediat după acest episod, Babitsky a contribuit la fondarea unui post de televiziune în regiunea Donbas, ocupată de Rusia. În prezent, își face veacul tot în ”presa” putinistă, unde altundeva?!

”Desigur, cineva poate crede că aceste cazuri sunt doar coincidențe. Cu toate acestea, în contextul războiului hibrid, când instituții occidentale de presă respectate și care se bucură de un grad mare de încredere sunt atât de vitale în generarea opiniilor publice, importanța infiltrării în presă, a recrutării jurnaliștilor, a editorilor nu poate fi neglijată. Cel mai important subiect acum nu trebuie să fie violarea standardelor de jurnalism de către Claas Relotius, ci motivele care l-au determinat să o facă, la fel ca și motivele membrilor juriului care oferă diferite premii pentru jurnaliști și care au apreciat fake news-urile pe care acesta le-a practicat la cel mai înalt nivel”, conchid jurnaliștii agenției Unian.