TRAGEDIA aviatică de la Moscova: umflate de propaganda rusă, avioanele Sukhoi Superjet 100 au multiple probleme tehnice


  • ACP
  • May 5, 2019 11:23
  • 3762
TRAGEDIA aviatică de la Moscova: umflate de propaganda rusă, avioanele Sukhoi Superjet 100 au multiple probleme tehnice

Îngrozitorul accident aviatic din Rusia va fi investigat de autoritățile ruse o bună perioadă de timp de aici înainte, cum se obișnuiește în toate cazurile de tipul acesta, dar deja e clar că posibilitatea să fie vorba de o eroare umană e mult mai puțin probabilă decât situația în care problemele tehnice ar fi cauza dezastrului.

Despre avioanele Sukhoi Superjet 100 (SSJ 100), cum este cel care a luat foc, se știe că au avut o mulțime de probleme încă din faza de proiectare și fabricație, deși fuseseră anunțate ca un succes al experienței rusești în aeronautică, o alternativă sigură și ieftină la cele produse de Boeing și Airbus, care practic controlează piață aeronavelor comerciale.

Motoarele avioanelor Sukhoi Superjet, SaM 146, produse de ODK Saturn, un joint venture rusesc, împreună cu firma franceză Safran, au avut probleme mari de fiabilitate încă din primii ani de folosire. Multor avioane SSJ100 le cedau componente importante ale motoarele începând încă de la 1000-2000 de ore de zbor, deși fabricantul garanta că acestea pot funcționa 7500-8000 de ore până la prima intervenție majoră asupra lor.

Despre firma franceză Safran se știe că fabrica motoare și pentru alte avioane, dar nu are în nici un alt caz probleme atât de mari și cu atât mai puțin ceva asemănător problemelor celor care apar la motoarele făcute cu rușii de la ODK Saturn, deci e greu de crezut că ar avea vreo vină în cazul asta. Pentru motoarele uzate timpuriu au fost făcute în fiecare caz reparații foarte costisitoare, care au costat între 2 și 5 milioane de dolari și care au durat cam două luni pentru fiecare avion, dar cheltuielile au fost acoperite de firma producătoare pentru că de fiecare dată s-a demonstrat că problemele apăruseră din cauza proiectării deficitare – mai multe detalii AICI.

Ca și cum lucrurile nu stăteau destul de rău și așa, au existat probleme majore cu piesele de schimb încă de la livrarea primelor avioane SSJ 100, firma producătoare fiind pusă în situația de a dezasambla patru avioane deja produse, gata de zbor, pentru a le lua componentele necesare celor aflate în reparații.

În accidentul de acum se știe deja că piloții au fost obligați să întoarcă avionul pentru aterizarea de urgență pe aeroportul din Moscova deoarece luase foc un motor în zbor. Așadar este vorba de o problemă care s-a tot repetat la SSJ 100, un accident care stătea să se întâmple, cu un avion rău proiectat și prost produs, dar care a fost promovat de propagandă rusă ca un produs de mare calitate al industriei aeronautice rusești.

În momentul de față sunt doar câteva firme din Rusia care folosesc avionul în cauză, dar și una din Mexic, InterJet, care însă are parte din aparatele SSJ 100 oprite de la zbor. Mai există un aparat care zboară pentru o companie din Kazahstan. Trei aparate SSJ 100 au zburat pentru Brussels Airlines, închiriate de la firma irlandeză CityJet, dar anul acesta, pe 7 ianuarie, s-a renunțat la folosirea aparatelor rusești tocmai din cauza problemelor tehnice repetate – mai multe detalii AICI.

Probleme care e foarte posibil să nu fi fost luate în serios de operatorii ruși ai avioanelor SSJ 100, dacă se confirmă că accidentul a fost cauzat de defectarea motoarelor în zbor.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.