Anti-manipulare, partea I: RUSIA folosește INSTAGRAM pentru a te MANIPULA în război EXCLUSIV

Deși multe persoane cred că Statele Unite cu CIA și FBI ar fi punctul de referință în intelligence, inclusiv ultimele evenimente ne-au arătat că rușii au calitățile lor, de multe ori superioare tuturor celorlalți. Rusia a dezvoltat social media și marketingul online, le-a transformat în adevărate instrumente de manipulare, care astăzi sunt, evident, folosite într-un război mut.

Studierea țintei

Fiind vorba de un război, rușii își studiază până la cele mai mici detalii adversarii sau țintele (utilizatorii de social media). Înainte ca hackerii ruși să treacă la atac, aceștia au strâns deja toate informațiile despre țintă.

Internetul oferă o mulțime de instrumente de analiză a comportamentului utilizatorilor, care sunt de asemenea însoțite de atacuri cibernetice în urma cărora rușii fură informații despre cetățeni sau pătrund în calculatoarele lor pentru a înțelege comportamentul acestora. Este o muncă ce primește analize din partea unor experți în psihologie, sociologie și politologie, care identifică țintele vulnerabile, mesajele de atac sau canalele preferate. Nu este nimic la voia întâmplării sau după cum vrea troll-ul care scrie comentariile.

Exemplu: La alegerile prezidențiale din SUA 2016, rușii și-au îndreptat atenția către afro-americani și au alimentat conflictele din societate, mai ales în perioada protestelor din aceste comunități, când exista un mic război civil cu Poliția, întreținut pe social media de conturile Rusiei, potrivit studiului realizat de New Knowledge, prezentat și în Senatul american. Agenția de Cercetare pe Internet (IRA) a identificat americanii care sunt interesați de istoria „negrilor” considerându-i vulnerabili. Un cont de pe instagram cu numele @blackstagram_, administrat de serviciile rusești după cum au descoperit ulterior serviciile americane, avea peste 300.000 de urmăritori. Pe YouTube, rușii au deschis două canale BlackToLive și Don’t Shot unde distribuiau materiale video pentru a proteja drepturile persoanelor de culoare.

De ce afro-americanii? Pentru că discriminarea de rasă este în continuare un subiect sensibil în America și rușii știau foarte bine asta. Apoi afro-americanii sunt o masă electorală numeroasă pe care au încercat să o manipuleze cu știri false despre Hillary Clinton sau să o convingă să nu iasă la vot, în regiunile unde ar fi putut vota cu Clinton.

Rusia nu-și alege țintele la întâmplare și nu oricine este ținta Rusiei. În Europa, rușii exploatează până la epuizare fiecare subiect despre imigranți. Numai că aceștia atacă din ambele părți. La finalul zilei, nu le pasă ce tabără câștigă, îi interesează doar ca societatea să fie divizată și să se atace reciproc. Rusia este maestră la această tehnică.

Exemplu: Sputnik Italia, ziarul de casă al rușilor (prezent și în România) a contribuit decisiv, subliniez decisiv, la divizarea societății italiene pro și contra imigranți, potrivit unui studiu Alto Data Analytics. Suptnik Italia i-a oferit lui Salvini încrederea electoratului și l-a ajutat să aibă succesul de astăzi cu subiectul „imigranți”. La fel ca în SUA, rușii nu sunt interesați de Trump sau Salvini, războiul lor e pe termen lung și au alte obiective mult mai dăunătoare. Își doresc societăți fragile, disperate, sufocate de propria ură, rasiste, xenofobe, blocate în propriile granițe.

De ce imigranții în Europa? Pentru că într-adevăr, continentul european a fost aglomerat cu imigranții care au fugit de război sau de sărăcie și în acest context, imediat au apărut nemulțumirile cetățenilor. Toate aceste nemulțumiri au fost exploatate în Europa de Sputnik și Russia Today, care au distribuit și au susținut discursul anti-imigrație. Campania anti-imigranți a fost de două ori mai numeroasă decât cea pro, arată un studiu realizat de Alto Data Analytics, în perioada februarie-iulie 2017.

Instagram și Tinder

Ambele aplicații le permit rușilor să-și pună la treabă bots-ii. Înglobarea mesajelor este posibilă doar în Instagram, în timp ce Tinder este folosit doar pentru creșterea audienței și pentru stabilirea unor legături cu persoane reale, pe care ulterior le pot studia și exploata.

Fiind dependent de Facebook, multe dintre conturile instagram sunt contectate la pagini de Facebook deținute de hackerii ruși. Un avantaj al Instagram îl reprezintă „#” cu ajutorul căruia poți urmări un anumit subiect.

Meme-urile de pe Instagram creează un impact mult mai mare decât postările de pe Facebook și distribuirea acestora sporește influența Rusiei, arată raportul New Knowledge. Rușii au dus lupta afro-americanilor pe instagram, insă de această dată au creat conținut care a devenit viral. Au plecat de la fotografia de mai jos, care la prima vedere pare banală și cu un mesaj sensibil a fost cel mai de succes post al contului @blackstagram_ , strângând 245.000 de like-uri si 6.700 de comentarii, potrivit studiului realizat de New Knowledge.

Vă place fotografia, nu? Probabil i-ați dat like sau i-ați fi dat like dacă o vedeați pe Instagram. Intenția lor a fost aceea de a crea un conținut viral care să ajungă la cât mai multă lume, să-și crească numărul de urmăritori, impactul și ulterior să înceapă să dezbine clasele sociale. O fotografie banală, fără nicio trimitere directă la politică, dar fiecare dintre noi se gândește imediat la lupta politică. În mintea noastră inflorește lupta dintre „albi” și „negri”, fără să vrem, iar dacă următorul mesaj va fi că „un negru a fost bătut de polițiști”, imediat societatea se aprinde și se împarte în două tabere.

Honeypot-urile rusești

În intelligence, honeypot-ul este folosit de decenii sau probabil de la înființarea serviciilor secrete. În trecut era vorba de femei frumoase care atrăgeau în capcana lor diferiți oameni importanți în stat, pe care îi seduceau și obțineau informații sau funcții în instituțiile statului.

Honeypot-ul în cyberwar este un sistem informatic de momeală, care atrage hackerii în capcană pentru a-i captura sau pentru a detecta noile metode de hacking. În mod normal, ar trebui să prevină acțiunile dăunătoare pe internet, mai pe înțelesul tuturor sunt niște mici polițiști. Dar rușii folosesc honeypot-ul pentru a prinde hackerii și pentru a-i exploata în războiul lor.

Ulterior, honeypot-urile au evoluat și reprezintă astăzi conturi cu conținut atractiv sau sexy și au ca obiectiv identificarea și spionarea oamenilor importanți în stat. Bărbații sunt vulnerabili la o fotografie cu o femeie sexy și cad imediat în capcană crezând că aceasta ar fi interesată de ei, mai ales dacă vor schimba câteva mesaje pe Instagram sau Tinder. Honeypot-urile din social media sunt îndreptate către oameni din securitatea națională sau cei care au influență în politică/societate. Uneori, honeypot-urile vor apărea cu conținut sau mesaj politic ori vor duce discuțiile în acest sens pentru a-și testa ținta sau pentru a înțelege limitele acesteia. Honeypot-urile mai pot distribui și link-uri periculoase, cu ajutorul cărora hackerii fură informații din calculatorul țintei imediat ce a dat click.

Cu siguranță unii dintre voi au primit mesaje pe Instagram de la conturi false, conturi care au la profil poze cu o femeie sexy sau o femeie goală. Nu înseamnă că vă caută rușii(!) Cum au ajuns aceste conturi la voi? Simplu. În trecut ați dat like sau urmăriți conturi de instagram cu femei frumoase, probabil fotomodele, probabil conturi cu conținut erotic și hackerii v-au identificat imediat, considerându-vă o țintă. Utilizatorii care urmăresc cu pasiune aceste conturi, care mai frecventează și site-urile porno, care nu se sfiesc să dea like-uri la poze nud sunt principalele ținte și cele mai vulnerabile pentru honeypot.

Evident, acum lupta nu mai este doar a Rusiei și la ea participă toate marile state ale lumii. Au înțeles cu toții că social media este unul dintre teritoriile pe care se dau lupte și cine îl stăpânește va avea cel mai mult de controlat.

În partea a II-a vom vorbi despre influența meme-urilor în social media și cum ne implică Rusia în război fără să ne dorim acest lucru, plecând de la meme-uri funny care ne amuză în metrou sau seara acasă. Pentru că de acum, la această luptă trebuie să participăm toți și e bine să fim măcar informați.