Ferma animalelor! Dezvăluiri din interiorul Sputnik.md: lista neagră, cenzura totală, controlul și umilirea angajaților. Dezinformările putiniștilor

Propagandiștii putiniști de la oficina Sputnik.md au o listă neagră plină cu persoane ”indezirabile” pentru apariția în textele publicate pe site sau în emisiunile difuzate de postul lor de radio, susține un fost angajat al acestei platforme de fake-news, potrivit Deschide.md. În numeroase cazuri șefii interzic ”jurnaliștilor” să publice anumite materiale, iar episodul așa-zisului acord privind creditul rusesc a fost învelit în staniol și rostogolit cu tot fake news-ul de rigoare.

O astfel de experiență „jurnalistică” a avut recent la Sputnik Moldova și ziaristul Valeriu Reniță.

Acesta a declarat ieri în cadrul unei emisiuni de la postul de televiziune TVC21 că, pe parcursul a 5-6 luni cât a activat la Sputnik Moldova, i-a fost interzisă publicarea a aproximativ 6 materiale analitice și difuzarea mai multor emisiuni radio. Acest motiv a stat la baza plecării sale.

„La Sputnik moderam emisiunea Expertiza și scriam articole pentru site, dar am scris doar două-trei luni, pentru că ei au început să-mi retragă textele și să refuze să difuzeze unele emisiuni înregistrate. Au fost câteva astfel de cazuri, iar asta înseamnă umilință pe plan profesional. Mai mult decât atât, nici nu mi se explica în ce criterii nu s-au încadrat. Eu ca prostul întrebam de fiece dată, însă clar că nu mi se răspundea”, a declarat Reniță.

Însuși moderatorul emisiunii de la TVC21 la care a participat jurnalistul se află pe lista neagră a Sputnik Moldova.

„Atunci când am luat un comentariu de la tine, ei nici n-au ascultat ce-ai vorbit și mi-au zis că nu pot difuza, pentru că ești pe lista neagră, iar eu nu știam”, a explicat el.

Reniță a relatat că un caz foarte elocvent a avut loc recent când, în cadrul unei emisiuni, a cerut opinia mai multor experți cu privire la creditul rusesc de 200 de milioane de dolari. Printre interlocutorii săi a fost și un jurnalist specializat în domeniul economic, care a declarat că unele prevederi ale contractului necesită a fi revizuite. Din cauza acestei opinii, emisiunea a fost interzisă difuzării.

„Cineva asculta emisiunea mea și acest dușman ascuns al lor a fost depistat. Ulterior mi-au spus că din cauza acelor declarații nu putem publica emisiunea. Este adevărat că atunci am primit o explicație, dar am întrebat ce atât de grav a spus jurnalistul. El a declarat că punctul 7.2 trebuie revăzut de specialiști”, și-a amintit Reniță.

Precizăm că, între 1991-1993, Valeriu Reniță a fost radioreporter pentru Republica Moldova la Radio „Svoboda” (Liberty) și BBC, iar în anul 1992, în timpul conflictului de pe Nistru, a fost reporter de război pentru Radio Svoboda. Între 2004-2009 a fost director general al Agentiei Informaționale de Stat «Moldpres».

Sputnik și-a început activitatea în noiembrie 2014 fiind înregistrată de Agenția Internațională de presă „Rossia Segodnea” (Russia Today), de la Moscova, care a fost fondată în 2013 chiar prin decretul lui Vladimir Putin. Filiala agenției ruse în Republica Moldova și-a început activitatea în anul 2015. Așa-zisa agenție este finanțată din bugetul Federației Ruse cu circa 100 de milioane de euro anual.