Noul RĂZBOI informațional al Kremlinului: fake news masiv, manipularea sistemelor de vot și ATACURI la adresa presei

Jurnalistul și documentaristul Marian Voicu oferă – în cel mai recent studiu publicat: ”Matrioșka mincinoșilor. Fake news, manipulare, populism”, Humanitas, 2018, București – o incursiune inedită în culisele undergroundului online rusesc, un veritabil bestiar populat de specialiști ai minciunii care se implică, în schimbul unor sume considerabile, în virulente campanii de fake news, în atacuri și discreditări la adresa jurnaliștilor incomozi, în manipularea diverselor sisteme de vot ș.a.m.d., aceste acțiuni subversive comportând efecte devastatoare pentru democrație și activismul civic.

Potrivit analizelor Freedom House, numărul statelor în care s-au înregistrat atacuri fizice împotriva jurnaliștilor care lucrează în presa online a crescut cu 50% față de 2016, de la 20 la 30 (”Freedom on the Net 2017. Manipulating Social Media to Undermine Democracy”, Freedom House, Whashington D.C., 2017. Raportul evaluează libertatea Internetului în 65 de țări, care cumulează 87% din utilizatorii web din întreaga lume, în perioada iunie 2016-mai 2017). În 8 țări, oameni au fost asasinați pentru postările online.

Podul.ro vă prezintă considerațiile lui Marian Voicu (pag. 363-366) pe marginea acestui subiect.

 ”În 2017, 30 de guverne au folosit comentatori plătiți, troli și boți pentru a genera fake news și propagandă, arată Freedom House. <Primele state care au folosit comentatori plătiți și roboți politici pentru a disemina propaganda guvernamentală au fost China și Rusia, dar acum practica a devenit globală>, afirma Michael J. Abramowitz, președintele Freedom House, avertizând că <efectele acestor tehnici se răspândesc rapid asupra democrației și activismului civic și au un potențial devastator>. (…)

Serviciile de fake news și propaganda sunt disponibile pentru oricine este dispus să plătească. Poți angaja firme din China care să scrie pseudoștiri, care vor fi diseminate în același mod ca și articolele de publicitate (…)

Undergroundul rusesc online este mai sofisticat și oferă servicii mult mai complexe. Există forumuri online în care utilizatorii își oferă serviciile de creare, manipulare și promovare a unei pseudoștiri. Compania niponă de securitate informatică Tred Micro afirmă că acestea funcționează pe principiul crowdfunding – sarcinile sunt preluate voluntar de un număr foarte mare de membri, care sunt plătiți în funcție de munca prestată. De exemplu, VTope are peste două milioane de utilizatori, cele mai multe conturi aprținând unor persoane reale care sunt înregistrate și pe Vkontakte, YouTube, Twitter, Ask.fm, Facebook și Instagram. Fluxul de lucru include sarcini precum urmărirea unor conturi, postarea de like-uri sau dislike-uri și repostarea unor mesaje, aderarea la un grup etc., sarcini care aduc puncte pe care utilizatorul le poate vinde în undergroundul web. Un cupon cu 10 0000 de puncte este vândut cu 1 190 de ruble pe VTope (21 USD) și cu 500 de ruble în underground.

Există și platforme concurente, cum este SMOFast (Social Media Optimization), care populează grupurile de pe rețelele sociale cu conturi reale sau boți. Apariția unui clip video pe pagina principală a YouTube timp de două minute costă 35 000 de ruble, distribuția unei pseudoștiri costă 45 000 de ruble, 10 000 de vizitatori unici pe un site costă 1 000 de ruble, 100 de comentarii la un spot pe YouTube costă 150 de ruble.

Undergroundul online rusesc oferă servicii greu de găsit în alte zone – cele de manipulare a votului. De exemplu, Siguldin îți garantează că îți poate manipula aproape orice sistem de vot de pe Internet, trecând peste sisteme de securitate cum ar fi verificarea adreselor IP, Captcha sau autentificarea prin SMS sau e-mailuri. Clienților noi li se oferă o perioadă de testare gratuită de până la 20 de voturi, iar plățile încep de la 50 de voturi. Prețurile variază în funcție de voturile cumpărate – de la o rublă la 5 ruble pentru un vot. Iar Jet-s susține că poate manipula petițiile online – cu 60 000 de ruble poți cumpăra 10 000 de voturi. (…)

Promovarea știrilor fake, așa-numita <amplificare>, se poate face prin like-uri. Cu 6 000 USD, de exemplu, poți cumpăra în jur de 40 000 de like-uri; 20 000 de comentatori costă 5 000 USD. <Instigatorul>  poate promova cauza prin contractarea a cel puțin 10 știri care să fie repostate în 50 000 de tweeturi și 100 000 de like-uri. Prețul este de 2 700 USD pe știre. Viralizarea a 50 de videoclipuri pe YouTube costă 2 500 USD bucata.

Dacă atacatorul dorește să reducă la tăcere un jurnalist, o poate face discreditându-l. Rețelele sociale sunt extrem de eficiente pentru un astfel de scop. De exemplu, știrile pot fi livrate clientului săptămânal și diseminate pe platformele sociale prin 50 000 de retweeturi și 100 000 de accesări ale paginii de Facebook sau site-ului sursă. Totul ar costa 2 700 de dolari pe săptămână. Atacatorul poate cumpăra și comentarii, pentru a da senzația de credibilitate.

Prețurile pentru acțiuni majore, cu efecte decisive, cum ar fi referendumuri, acorduri comerciale, alegeri, costă pe măsură, aproximativ 400 000 de dolari, rețeta detaliată fiind disponibilă în studiul Trend Micro. Factorul decisiv este planificarea riguroasă a diseminării înainte de votul popular.

După aceeași rețetă se poate instrumentaliza și interzicerea sau suspendarea unor figuri populare pe Facebook. La un anumit număr de sesizări privind conținutul postărilor, contul este suspendat, iar utilizatorul primește un mesaj (dacă îl primește): <Nu ați respectat standardele comunității>. În timpul protestelor din București din 2017 și 2018, conturile mai multor persoane cu notorietate și cu opțiuni antiguvernamentale și anti-PSD au fost suspendate pe Facebook. Este foarte posibil ca troli și boți să fi fost angajați în acest scop”.