Toader, slujitor model pentru Dragnea. S-au adoptat 2 OUG prin care justiția e capturată și mai mult. Augustin Lazăr nu mai poate infirma anchetele Secției speciale

Ministrul Justiei, Tudorel Toader, a anunțat, marți, după ședința de Guvern, că Executivul a adoptat două ordonanțe de urgență în domeniul justiției: una în ce privește înființarea Parchetului European și a doua care modifică legile justiției. O modificare importană anunțată de ministrul Toader permite și judecătorilor care au fost procurori să candideze la funcțiile de rang înalt din Parchetul General: procuror general, șef DIICOT, șef DNA sau adjuncții acestora. Interimatul pe funcțiile de conducere nu poate depăși 45 de zile, avizul pentru numirea în funcții se mută de la secția de procurori, ostilă guvernului, la plenul CSM, controlat de gruparea Savonea.

În urma modificărilor adoptate azi prin OUG, Toader blochează posibilitatea ca procurorul general, Augustin Lazăr, să infirme a actele de urmărire penală ale procurorilor din secția specială dacă le consideră ca fiind nelegale sau netemeinice, informează g4media.ro

De subliniat că OUG-ul a fost adoptat în mare secret, n-a fost anunțată oficial pe ordinea de zi și nici de premierul Viorica Dăncilă în preambulul ședinței. Proiectul de OUG a fost transmis luni seară la CSM, care nu a anunțat dacă a acordat vreun aviz.

Cele mai relevante declarații:

Despre conținutul primei OUG. OUG pe care Guvernul a adopat-o azi nu se referă la procurorul șef european. România trebuie să desemneze trei candidați pentru funcția de procuror european, după o procedură de selecție până pe data de 31 martie. Termenul scurt justifică urgența.

La nivelul Ministerului Justiției se va efectua procedura de selecție, Procurorul European poate fi un actual procuror sau judecător, care va fi inclus  în lista de 3. Procurorul delegat își va desfășura activitatea în țară.

Procurorul European se va duce la Luxemburg, pe când procurorul european delegat poate fi doar un procuror care nu se va suspenda, nu va merge la Luxemburg, își va desfășura activitatea aici acasă. Până la 31 martie vom înainte propunerile României.

Despre conținutul celei de a doua OUG. Cea de-a doua ordonanță sunt unele măsuri temporare privind Institutul Național al Magistraturii și legile justiției (legea privind statutul judectorilor și procurorilor, legea privind organizarea judiciară și legea privind funcționarea CSM)

Majoritatea modificărilor sunt de la Consiliul Superior al Magistraturii.

OUG are reglementări și cu privire la promovarea pe loc a magistraților, modificarea termenilor de vechime pentru  promovarea pe loc, condițiile de promovare la Înalta Curte de Casație și Justiție.

O precizare și o reglemenare pornește de la o realitate pe care o știți. Colegiile de conducere din sistemul judiciar nu vor putea adopta regulamente prin care să adauge la lege pe motiv că legea este neclară, nu-i predictibilă, nu-i previzibilă.
În nici un caz colegiile de conducere nu pot adăuga norme pe lângă lege sub motiv că ar fi neclară, neprevizibilă, nepredictibilă sau că ar avea lacune. Opera de legiferare trebuie să rămână doar legiuitorului.

Au fost momente când s-a afirmat că noi avem lege dar ne trebuie regulament, dar regulamntul nu poate să adauge la lege.
Mai există o modificare destul de imporantă referitoare la funcțiile de conducere de rang înalt din cadrul Ministerului Public, că-i procuror general, adjunct, șef de secție, funcții care potrivit legii în vigoare, înainte de modificare, prevăd pentru aceste funcții un mandat fix cu durată de trei ani, mandat care poate fi reinvestit. Dar reinvestirea nu înseamnă nici prelungire, al doilea mandat se poate ocupa numai în condițiile legii. OUG aduce cu caracter de noutate faptul că aceste funcții nu pot fi delegate. Ele se ocupă numai în condțiile legii.  Azi multe funcții de procuror de rang înalt sunt ocupate prin delegare, ceea ce nu este normal.
Avem la finalul ordonanței o normă tranzitorie care spune că cei delegați azi rămân în funcție 45 de zile, dar în 45 de zile ele trebuie ocupate în condițiile legii.

Funcțiile acestea de rang înalt ce nu pot fi ocupate prin delegare, potențialii candidați și competența de emitere a avizului consultativ. Potrivit ordonanței pot candida procurorii care îndeplinesc condițiile legii dar pot candida și judecători care au fost procurori. Deci cineva cu exepriență din Ministerul Public, care are robă de procuror sau a avut cândva robă de procuror. Prima modificare cu privire la potențialii candidați se oferă la posibilitatea ocupării funcțiilor cu rang înalt și de către judecători.
A doua modificare, emiterea avizului consultativ. Azi competența revine secției de procurori a CSM. Dat fiind că pe viitor, în baza OUG, pot candida și procurori foști judecători se schimbă competența de la secția de procurori la plenul CSM.