Baronul sindical Rădoi, în corzi. Drulă: "Vom cere 2,8 milioane de lei despăgubiri! De luni se aplică și măsuri disciplinare!"


Baronul sindical Rădoi, în corzi. Drulă: "Vom cere 2,8 milioane de lei despăgubiri! De luni se aplică și măsuri disciplinare!"

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a susținut miercuri, 31 martie, o conferință de presă pe parcursul căreia a transmis că sindicatul USLM, condus de fostul parlamentar PSD Ion Rădoi, dar și manifestanții care au blocat metroul pentru o zi vor răspunde pe toate căile, penal, pecuniar prin plata unor despăgubiri de peste 2,8 milioane de lei către Metrorex, dar și disciplinar. Drulă a adăugat că se vor lua sancțiuni disciplinare contra celor care au blocat metroul abia începând de luni, 5 aprilie, întrucât până în prezent poliția a trebuit să identifice participanții la acțiune. De asemenea, Drulă a reliefat că Metrorex, fiind o companie pe pierderi substanțiale, în cuantum de 500 de milioane de lei, are doar 3 opțiuni la dispoziție și anume revenirea salariilor la nivelul din august 2020, așadar cu 18% mai mici, insolvența sau disponibilizări de personal. 

"Legat de situația cu Metrorex au apărut niște povești în spațiul public în ultimele 24 de ore care sunt cam ca la Radio Erevan. Circulă un fake news de la sindicat cum că s-a pus batista pe țambal, adică vezi Doamne că nimeni nu pățește nimic, salariile rămân cum sunt, personalul rămâne cum e, totul e bine și frumos. Nu e nimic mai departe de adevăr, e complet fals și vă spun că și acțiunile penale, cele care au fost depuse la DNA și DIICOT, continuă, nu negociem legea, iar în acest context poliția a identificat 350 dintre manifestanții care au participat la blocarea metroului.

În ceea ce ne privește pe noi la Ministerul Transportului și compania Metrorex, nu există nicio intenție de a da vreun pas înapoi. Nimeni nu scapă de răspundere. Legea nu e negociabilă. Toate acțiunile merg înainte. Astăzi Metrorex va depune o acțiune la Tribunalul București pentru despăgubirea Metrorex de către sindicat pentru pagubele de peste 2,8 milioane de lei cauzate în acea zi în care metroul nu a putut circula. Vom cere banii de la Rădoi și de la sindicatul pe care-l conduce. Chiar ei au semnat într-un proces verbal că acțiunea de vineri a fost o oprire voluntară a lucrului. Am cerut tribunalului să constate că e o formă de grevă nelegală și există o acțiune în recuperare prevăzută de lege pentru aceste pagube. 

În plus, toate celelalte căi de tragere la răspundere a celor vinovați merg înainte așa cum spuneam. În cadrul Metrorex, legat de salarizare și personal, s-a bătut Rădoi cu pumnul în piept că nu se schimbă nimic. Asta e matematic imposibil. Bugetul prevăzut și venitul prevăzut nu acoperă plata salariilor la nivelul din prezent pentru angajații actuali. Așadar, există doar variante matematice simple. Ori se acceptă de către angajați, de către sindicat, o renegociere, iar acea creștere de 18% de anul trecut să nu aibă loc sau să aibă loc în anii viitori eșalonat, ori se ajunge la disponibilizări sau mai există și varianta a treia, care e din punctul meu de vedere cel mai puțin fericită, și anume insolvența. Iar o companie care intră în insolvență are posibilități mare de a face și concedieri și scăderi de salarii. Nu e un scop în sine aceste concedieri și tăieri de salarii, ci este vorba despre sănătatea economică a unei companii căreia îi lipsesc veniturile pentru a acoperi acele salarii. Iar ca urmare a unei creșteri de salarii iresponsabile de anul trecut, de 18%, masa salarială a crescut cu 200 de milioane de lei, iar situația s-a agravat. (...) Cea mai frecventabilă soluție este ca acea creștere de 18% din septembrie 2020 să se renunțe la ea cu acordul părților, căci așa prevăd contractele colective de muncă și legea în vigoare. Dacă nu există acordul părților, nu e nicio problemă, o societate cu 500 de milioane de lei pierdere intră în insolvență. (...) 

Referitor la acțiunile disciplinare, cercetările interne, în acordul de la prefectură s-a prevăzut ca o săptămână să fie suspendate eventualele cercetări disciplinare interne, dar de luni se aplică și aceste măsuri disciplinare. Tocmai de aceea poliția a identificat participanții la acea acțiune", a zis Drulă. 

De asemenea, Cătălin Drulă a precizat că spațiile comerciale care funcționează fără acte la metrou, administrate de sindicatul lui Rădoi, urmează a fi evacuate și demolate. Spațiile comerciale de la metrou au ajuns să fie administrate de către sindicatul Rădoi, care încasează 75% din chirii, însă contractul efectiv a expirat încă din 2018.

"Legat de spațiile comerciale, căci se pare că de acolo a început acel conflict, din notificările care au fost trimise joi pentru eliberarea acestor spații care se află pe domeniul public fără acte, există o somație care expiră în data de 2 aprilie, iar ulterior mergem înainte cu căile legale, cu evacuarea, cu demolarea acelor spații. Așadar, pe niciunul dintre fronturi, fie că vorbim despre spațiile comerciale, fie că vorbim despre datele economice ale companiei, fie că vorbim despre răspunderea celor care au blocat o zi metroul în București, toate acestea merg înainte. Nu dăm niciun pas înapoi", a conchis Drulă. 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.