UE și China comunistă vor să transforme Serbia lui Vučić și Putin în principalul centru de transport din Balcani, aducând astfel mari prejudicii comerciale României și Turciei. Mișcarea ar putea cauza schimbări majore în geopolitica regiunii


  • ACP
  • May 4, 2021 09:09
  • 3237
UE și China comunistă vor să transforme Serbia lui Vučić și Putin în principalul centru de transport din Balcani, aducând astfel mari prejudicii comerciale României și Turciei. Mișcarea ar putea cauza schimbări majore în geopolitica regiunii

Un proiect major de infrastructură, pus deja în mișcare cu ajutorul Uniunii Europene, va aduce mari probleme țării noastre și Turciei, care urmează să fie ocolite de principala rută de transport a mărfurilor asiatice către Europa Centrală și Balcani. 

Proiectul presupune, în prima fază, reconstrucția liniei de cale ferată de la Belgrad la granița Macedoniei de Nord, apoi până la Salonic (detalii AICI), cu ajutorul UE, apoi crearea unei rețele de canale navigabile de la Salonic la Dunăre, aproape de Belgrad, transformând Serbia în principalul centru de transport și energie din Balcani, ceea ce ar putea produce schimbări majore în geopolitica regiunii. 

Cu reconstrucția căii ferate de la Belgrad la granița nord-macedoneană, iar apoi până la Salonic, probabil ca o nouă legătură de mare viteză asemănătoare cu ceea ce se construiește deja pe tronsonul Belgrad-Budapesta, drumul de la Salonic până în centrul Europei va fi scurtat cu câteva sute de kilometri, comparativ cu liniile de cale ferată deja existente. 

Marfa asiatică, în special cea adusă din China, intra până acum în Europa, în cea mai mare parte, prin strâmtorile Turciei, Bosfor și Dardanele, apoi pe Dunăre sau pe calea ferată, prin țara noastră, ori prin portul olandez Rotterdam. Noua rută, prin Salonic, va reduce mult distanța și durata de transport către Europa Centrală, aducând astfel economii substanțiale Chinei. Asta face ca Beijingul să fie gata să investească în rețeaua de canale din Nordul Greciei până la Dunăre, care se va adaugă rețelei de cale ferată de pe acceasi rută, pe care va crește astfel de mai multe ori capacitatea de transport a mărfurilor. 

După conversația președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, cu președintele sârb Aleksandar Vučić, de la sfârșitul lunii aprilie, ea a scris pe contul său de Twitter că au vorbit despre legătura feroviară între Belgrad și Macedonia de Nord, pe care UE este gata să o susțină, eliminând îndoielile cu privire la finanțarea proiectului.

Președintele Vučić a spus că se așteaptă ca în curând să fie semnat acordul cu oficialii de la Bruxelles, conform căruia grantul UE se va ridica la 600-700 milioane EUR, adică între 35 și 50% din valoarea investiției feroviare. 

În schimb, China are în vedere să investească în proiectul de peste 17 miliarde de dolari, care va conecta linia de coastă a Mării Egee printr-o rețea de canale care ar utiliza și sistemele fluviale Morava și Vardar / Axios, cu Dunărea. 

Asta va face ca Belgradul, Budapesta, Viena și Bratislava, alături de alte centre regionale majore, să primească navele de marfă din China și restul Asiei pe o cale mult scurtată față de cea care trecea prin Marea Neagră. 

În acest timp Turcia este gata să înceapă lucrările la Canalul Istanbul, care vor costa peste 13 miliarde de dolari, pentru a crește capacitatea de transport către Marea Neagră, iar țara noastră a făcut deja mai multe investiții în portul Constanța, printre altele crescând capacitatea de operare a containerelor și adâncimile în port.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.