Cum se zvârcolește incompetentul Grindeanu-OUG 13 să scape de Metrorex și să arunce societatea falimentară în ograda lui Nicușor Dan, acuzând mincinos că moldovenii plătesc pentru transportul bucureștenilor. Replica usturătoare a primarului general. Jurnalist: „Sorine, tu ești șefu la metrou, nu altcineva. Rezolvă problemele, nu te văita. Nu poți? Pleacă acasă!”


Cum se zvârcolește incompetentul Grindeanu-OUG 13 să scape de Metrorex și să arunce societatea falimentară în ograda lui Nicușor Dan, acuzând mincinos că moldovenii plătesc pentru transportul bucureștenilor. Replica usturătoare a primarului general. Jurnalist: „Sorine, tu ești șefu la metrou, nu altcineva. Rezolvă problemele, nu te văita. Nu poți? Pleacă acasă!”

Controversatul fost premier OUG 13, plantat de Liviu Dragnea la Palatul Victoria când acesta nu putea ocupa funcția din cauza problemelor penale, Sorin Grindeanu, în prezent ministru al Transporturilor, spune că este „deschis” pentru discuții cu Primăria Capitalei în vederea transferării Metrorex acesteia, pentru că nu i se pare normal ca metroul bucureștenilor să fie subvenționat de plătitorii de taxe și impozite din Iași, Cluj sau Timișoara.

„De ce să plătească un moldovean pentru metroul din Capitală? Ştiu că supăr bucureştenii, dar nu e corect”, a perorat ministrul PSD care, incapabil să reformeze societatea aflată în prag de faliment și căpușată ani de zile de sindicaliști aliați și afiliați PSD, încearcă să arunce „cartoful fierbinte” în curtea PMB

Edilul capitalei, Nicușor Dan, a reacționat usturător într-o postare pe Facebook arătând că Bucureștiul nu este „ținut în spate” de cetățenii din alte orașe, taxele colectate de la populație mult mai mari în raport cu banii primiți de la budget de PMB: În atenția ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu: Bucureștiul nu e ținut în spate de nimeni! Nici de Timișoara, nici de Iași, nici de alte orașe sau județe. Dimpotrivă, Bucureștiul e cel care contribuie la susținerea celorlalte regiuni ale țării, iar asta e firesc pentru dezvoltarea României. Cu 10% din populația țării, Bucureștiul produce aproximativ un sfert din PIB-ul României. Deci bucureștenii produc mult peste media națională, dar, cu toate astea, administrația locală din București nu primește atât cât ar trebui să primească pentru nevoile Capitalei. Asta e realitatea, iar dincolo de asta mai constat că PSD e în continuare un partid anti-București.”

Sorin Grineanu:  „M-am săturat ca orice disconfort pe care îl au bucureştenii din cauza acestei companii să fie folosit ca un fel de mijloc de presiune asupra Ministerului, asupra Guvernului, pentru a veni de fiecare dată cu bani ca să astupăm anumite găuri de la Metrorex. Nu asta este soluţia. Soluţia este ca acolo să existe un plan foarte bine pus la punct legat de management, de cum vor arăta toţi indicatorii economici, fiindcă bugetul statului nu poate să vină de fiecare dată să acopere minusul pe care Metrorex îl are. Am mai spus: de ce nu se plăteşte din bugetul statului transportul public la Iaşi, Cluj sau Timişoara? Eu sunt deschis să discut cu Primăria Municipiului Bucureşti ca transportul public să fie în totalitate în administrarea Capitalei, iar legea poate fi modificată în acest sens. De ce să plătească un moldovean pentru metroul din Capitală? Ştiu că supăr bucureştenii, dar nu e corect. Vinerea trecută a fost termenul de la care au început să curgă cele 30 de zile pentru depunerea de cv-uri pentru selecţia pe OUG 109/2011 la cinci companii, printre care se numără şi Metrorex. Mă aştept de la viitorul consiliu de administraţie şi de la viitorul director general ca aceste practici legate de sumele de bani care se aşteaptă de la bugetul statului să se diminueze şi să se elimine în timp. Ca să închid, aproximativ 700 milioane lei au cerut cei de la Metrorex pe diverse capitole, inclusiv subvenţie, la rectificarea bugetară. Din suma pe care o vor primi la rectificare, nu se va duce niciun ban către majorarea salarială".

Jurnalistul Mircea Marian (defapt.ro) sintetizează într-o postare pe Facebook adevărata situație de la metrou, demascând demagogia ieftină a fostului premier în mandatul căruia au avut loc cele mai ample proteste din România (iarna lui 2017, când guvernul Grindeanu a emis infama OUG13):

„Metroul a fost jecmănit, vreo 25 de ani, de gașca pesedistă din jurul lui Rădoi.
Nu de noi, locuitorii Bucureștiului!
Acum, când dă să crape, Grindeanu vrea să-l pună în brațele lui Nicușor Dan. Măcar atâta a reușit Grindeanu să învețe de la Gabi de la Voluntari: storci tot ce poți, după care abandonezi bidonul gol și ții lecții din opoziție.
Manevră veche, nici măcar nu e Gabi mama ei: așa au făcut și în 1996, când au lăsat Bancorex și Banca Agricolă în faliment, de era să intrăm în incapacitate de plată.
Pe scurt, Sorine, tu ești șefu la metrou, nu altcineva. Rezolvă problemele, nu te văita. Nu poți? Pleacă acasă”.

Bucureștenii produc, așadar, pentru buget 54 de miliarde de euro din care Primăria Capitalei primește nici 6 miliarde de lei (puțin peste 1% din ceea ce produc). 

Subvențiile suportate din bugetul Ministerului Transporturilor pentru Metrorex sunt de peste 800 de milioane de lei, scrie hotnews.ro

În bugetul pe 2021 subvenția fusese mult diminuată, de la 683 de milioane de lei în 2020, la 600 de milioane de lei propuși pe anul 2021, într-un moment în care fostul ministru Cătălin Drulă deschisese un război cu sindicaliștii de la metrou și acuza că nu poate susține de la buget creșterea salariilor de 18% pe care angajații și-au dat-o cu un an în urmă. Drulă acuza atunci că Metrorex nu-și acoperă bugetul decât 30% din venituri proprii, deși a decis să mărească salariile angajaților.

Ulterior, după plecarea sa din minister, sumele acordate către Metrorex au crescut până la valoarea de circa 818 milioane (valoarea preliminată pentru anul 2021 conform proiectului de buget).

 

 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.