Planul Federației Europene pentru Transport și Mediu de reducere drastică a consumului de petrol. Prevederile le-ar putea da mari dureri de cap europenilor


  • ACP
  • Aug 12, 2022 13:19
  • 1190
Planul Federației Europene pentru Transport și Mediu de reducere drastică a consumului de petrol. Prevederile le-ar putea da mari dureri de cap europenilor

Unul din grupurile de organizații nonguvernamentale care are o influență foarte mare la Bruxelles - Federația Europeană pentru Transport și Mediu - ce este susținut inclusiv de Comisia Europeană, Schwab Charitable Fund, respectiv de The European Climate Foundation, a publicat un raport în care arată cum ar trebui redusă rapid, cu o treime, cererea de petrol în Europa.  

Grupul a lansat un raport intitulat "Cum poate Europa să-și reducă o treime din cererea de petrol până în 2030", în care detaliază pașii ce trebuie întreprinși pentru ca Europa să își reducă în mod semnificativ consumul de petrol, în condițiile în care, spune raportul, transportul oamenilor și mărfurilor e responsabil pentru două treimi din consumul european pentru acest combustibil. Iar consumul petrolului duce atât la eliberarea de gaze cu efect de seră, cât și la dependența de agresoara Rusie.  

Măsurile precum electrificarea accelerată a transportului, de la mașini mici la camioane, nu sunt tocmai noi sau originale, dar electrificarea transportului rămâne unul dintre pilonii pe care se sprijină întreaga mișcare de tranziție energetică, chiar dacă în momentul de față a reînceput producerea energiei din surse fosile și nu sunt semne că se va schimba ceva în acesta privință în anii următori. Între etapele pe termen scurt pentru reducerea cererii de petrol și a eliberării de carbon în atmosferă se propune și creșterea eficienței energetice a navelor prin scăderea vitezei lor de deplasare, deși astfel ar fi afectat timpul de călătorie al mărfurilor, ceea ce ar produce probleme lanțurilor de aprovizionare.

O altă sugestie-cheie este reducerea navetei prin trecerea, cel puțin în unele zile, la munca de la domiciliu ori de la distanță, dar și limitarea călătoriilor de afaceri, în special a călătoriilor cu avionul. De asemenea  se cere "trecerea de la utilizarea mașinilor private la moduri de transport fără combustibili fosili" cum ar fi mersul pe jos pentru distanțe mai mici de 5 kilometri ori cu bicicleta pe distanțe mai mari, sau la mijloace mai eficiente precum transportul public și mutarea anumitor mărfuri pe calea ferată, iar în zonele urbane cu vehicule electrice ori tot cu bicicleta.  

Biletele ieftine pentru transportul în comun și creșterea numărului benzilor pentru autobuze, pentru acces prioritar în orașe sunt de asemenea menționate. Se cere și reducerea limitelor de viteză ale mașinilor mici și camioanelor pentru drumurile între orașe. Pe lângă toate aceste măsuri există și unele care i-ar lipsi mult mai clar pe oameni de dreptul de a alege, cum ar fi interzicerea folosirii mașinilor personale în anumite zile ale săptămânii, ori creșterea prețurilor la combustibili prin majorarea taxării lor.  

Aceste măsuri, alături de multe altele, ar trebui impuse de Uniunea Europeană și de guvernele naționale, dar e greu de anticipat cum vor reacționa europenii când li se va impune să facă sacrificii pentru unele măsuri dintre care multe sunt total lipsite de sens și care le vor afecta direct nivelul de trai. Deocamdată raportul vine doar cu propuneri, însă având în vedere greutatea organizației care l-a întocmit e de așteptat că măcar o parte din acestea să fie acceptate. Iar asta e greu de crezut că va duce la o creștere a calității vieții europenilor. (sursa: AICI)

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.