Culisele complicate ale scandalului „Blue Air” și despre mâna lungă a Securității. Compania transferă o parte din zboruri unei entități abia înființate, controlată de un magnat controversat, fost ofițer de Securitate


Culisele complicate ale scandalului „Blue Air” și despre mâna lungă a Securității. Compania transferă o parte din zboruri unei entități abia înființate, controlată de un magnat controversat, fost ofițer de Securitate

Decizia Blue Air de a anula toate zborurile vreme de o săptămână, motivând că  Administrația Fondului de Mediu i-a blocat conturile și, prin urmare, nu mai poate să facă plăți către furnizorii de combustibil, este interpretată și analizată în diverse moduri. Dacă specialistul în turism Cristi Pitulice scrie pe pagina sa de Facebook că toată povestea „miroase dubios”, făcând referire la faptul că Ministerul Mediului este condus de un membru al UDMR, iar blocarea Blue Air ar servi companiei maghiare Wizz Air (cu strânse legături cu guvernul Orban cu care și UDMR este în relații de subordonare), publicația economedia.ro dezvăluie că Blue Air a decis să transfere mai multe zboruri interne și internaționale către noua companie românească AirConnect. Aceasta este înființată chiar de către un fost director de la Blue Air, care în urmă cu nouă ani a fost implicat în cumpărarea Blue Air de la omul de afaceri Nelu Iordache, și mai mulți acționari în directă legătură cu omul de afaceri Dorin Ivașcu, care controlează Aeroportul Tuzla și care a fost șef la birouri externe ale Tarom în perioada comunistă.

AirConnect este o companie aeriană românească, lansată recent, în luna iulie, care își propune să opereze curse aeriene și zboruri tip charter.

Economedia: Dorin Ivașcu este cunoscut pentru faptul că controlează Aeroportul Tuzla, prin compania Regional Air Services (RAS), deținută în mod egal de Adrian Ștefan Vasilache și societatea Regional Air Suport, care la rândul ei este deținută integral de Dorin Ivașcu, mai arată economedia.ro. Dorin Ivaşcu şi-a început cariera în 1972 ca „ghid internaţional in timpul vacantelor studenţeşti” la Biroul de Turism pentru Tineret (BTT), fosta structura a statului care a funcţionat în perioada regimului comunist. În 1978 a început să lucreze ca economist la TAROM, urcând ulterior treptele ierarhice până la funcţia de director de sucursală TAROM în mai multe ţări: Marea Britanie, Libia sau ţări din America de Nord. Potrivit CV-ului personal, din 2006 este acţionar şi managing partener al Regional Air Services SRL – Aerodrom Tuzla, potrivit Adevărul. Jurnaliştii de la epochtimes-romania scriau despre Dorin Ivașcu că este „fostul ofiţer al Direcţiei de Informaţii Externe şi director al TAROM de pe vremea comunismului”. Mai multe detalii AICI

În prezent, 99,99% din capitalul social al Blue Air Aviation SA este deținut de Airline Invest SA, deținută de Teodor-Cristian Rada, iar restul de fratele acestuia, Mihai Cătălin Rada, conform Economica.net. 

Fondatorul companiei este omul de afaceri Nelu Iordache, supranumit "Regele Asfaltului". Acesta a vândut însă compania în anul 2014. Nelu Iordache a fost condamnat definitiv, în septembrie 2021, de Curtea de Apel Bucureşti, la 11 ani şi 9 luni de închisoare cu executare pentru mai multe infracţiuni, printre care şi fraude cu fonduri europene alocate pentru construcţia autostrăzii Nădlac - Arad. El își ispășește pedeapsa la Penitenciarul Rahova. 

Cristi Pitulice:Treaba cu Blue Air / Something fishy 

În august 2022, conform ANAF, în România, aveau datorii la stat peste 33.000 de firme. Valoarea totală este de 81 de miliarde de lei.  93 de mari contribuabili aveau datorii cumulate de 5 miliarde de lei. 

Blue Air, se pare, că are o datorie de 28 de milioane de lei la AFM (Administratia Fondului pentru Mediu). Bănuiesc că printre altele. Nu este singura companie cu datorii la AFM, dar Ministerul Mediului a hotarât sa blocheze conturile companiei Blue Air. 

AFM tine de Ministerul Mediului condus intr-un mod, hai să zicem interesant, de Barna Tánczos, de la UDMR, iar scandalul de la Băile Tușnad cu Viktor Orban si UDMR, doar a fost ascuns sub preș de PNL-PSD, dar nu s-a stins.

Pe piata locala și regională concurentul Blue Air nu este Tarom, ci Wizz Air, care este de 8 ori mai mare ca Blue Air și are strânse legături cu guvernul Orban de la Budapesta (se ne aducem aminte că Wizz acum vreo două săptamâni, era cât pe aci sa deschidă, la comadă, un zbor din Ungaria spre Rusia)

In România concurenta intre Blue Air si Wizz este foarte acerbă, având o mulțime de rute suprapuse. Blue Air este mai spălata, Wizz mai flexibila si de multe ori mai ieftina. Blue Air a făcut porcareala cu Wallet-ul si cu milioanele de curse anulate, Wizz anulează, dar mai dă bani înapoi. Pentru noi, consumatorii de rând ne intereseaza sa ajungem de la A la B, deci detaliile astea din fundal nu prea ne intereseaza. 

Ca sa spargi in două o firma în Românica este foarte simplu. II blochezi conturile. ANAF-ul, AFM-ul nu sta la discutii, blocheaza toate conturile si iti paralizează activitatea. Multe companii, după o glumă de genul ăsta, intră în insolventă. Onor, stat român!

Conturile Blue Air au fost blocate de o chestiune colaterala, măruntă (gen Al Capone, asa), nu de ANAF, ci de AFM. Aveti vreunul conturile blocate de AFM? 

Cand vorbim de blocarea conturilor, vorbim de toti banii companiei, ca urmare Blue Air suspendă activitatea pentru ca nu are cum să achite cheltuielile curente. Nu exista piloti sau stewardeze care aleargă pe pistă cu sacoșa de bani sa platească kerosenul. 

In noaptea minții românesti, primul ministru Ciucă iese si spune ca Barna Tánczos sa rezolve de graba problema si amândoi somează compania să reia zborurile. Cum? Pe ce bani? Cu deosebit cinsim, Barna cere companiei să reia zborurile pentru că dacă nu, o mai paște și alte necazuri.

Ce a făcut dl Barna? A spart Blue Air ca să facă loc lui Wizz Air pe piata românească. Punct. 

P.S. Sigur, dl. Barna doar a vrut să aducă la bugetul statului câteva milioane de lei să ne luăm noi mașini electrice și să ne pune panouri solare pe case. Ce am scris mai sus e doar o nefericită coincidență.

L.E. Toți cei care avem bani pe la Blue Air, să îi mulțumim domnului Barna de la UDMR că ne-a tăiat orice șansă de a ne vedea banii înapoi.”

Într-o analiză pe această temă, Hotnews indică cine ar fi beneficiarii acestui blocaj: „Cine pierde și cine câștigă din tot acest haos nu e greu de intuit. De pierdut pierde Blue Air, pierd călătorii aflați în diferite colțuri ale lumii, iar de câștigat câștigă competitorii direcți ai Blue Air. Și nu vorbim aici de Tarom.

Într-un interviu dat în pandemie, fostul CEO al companiei, Oana Petrescu, explica cum lupta pentru supremația în transportul aerian se duce cu toate armele posibile. Wizz, unul dintre cei mai agresivi jucători din ransportul aerian, a deschis patru noi baze de zbor, preluând rute operate de competitorii Ryanair și Easyjet. Fondatorul-CEO Jozsef Varadi, cel de-al 46-lea cel mai bogat maghiar, a declarat în numeroase ocazii că intenția companiei sale este să se mute și să preia locurile unor concurenți mai puțin eficienți și îndatorați. (sursa)

De altfel, Ryan Air şi Wizz Air au anunțat miercuri dimineața că pun la dispoziţie bilete pentru pasagerii Blue Air afectaţi de anularea curselor.”

RFI consideră însă cel puțin dubioasă decizia Blue Air de a opri avioanele la sol în condițiile în care contractele pentru aprovizionarea cu kerosen sunt semnate pe termen mediu și lung: Ceea ce se știe este că firma nu a plătit Administrației Fondului de Mediu certificatele de emisii de gaze cu efect de seră aferente anului 2021, în valoare de 28,7 milioane de lei. Compania aviatică recunoaște datoria, dar reprezentanții Blue Air afirmă că au solicitat o eșalonare la plată și de aceea blocarea conturilor este inexplicabilă. Mai este o întrebare: în condițiile în care compania se află în procedura de concordat preventiv (o procedură de prevenire a insolvenței) era posibilă poprirea conturilor?

Pe de altă parte, este destul de suspectă și suspendarea tuturor zborurilor companiei. Măsura aduce mai degrabă a încercare de a crea o criză, ceea ce s-a și reușit. Premierul și ministrul mediului au fost ieri în alertă, pentru că e clar că erau obligați să găsească o soluție pentru cele câteva mii de pasageri rămași în aeroporturi. Explicația reprezentanților firmei Blue Air a fost că nu s-au putut aproviziona avioanele cu kerosen. O explicație cusută cu ață albă, dacă avem în vedere că un contract de furnizare a combustibilului este semnat pe termen mediu sau lung, iar plățile se fac la termen, deci nu depind neapărat de blocarea conturilor companiei pentru o zi sau două. Blue Air ar fi trebuit să încerce un dialog cu Administrația Fondului de Mediu și nu să oprească avioanele la sol”. 

 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.