”Această situație a dus la moartea a mii și mii de militari ucraineni!”. Războiul DRONELOR: 2023 e anul tehnologiilor fără pilot. Ce probleme întâmpină Ucraina în procesul aprovizionării cu drone / Anna Neplii


”Această situație a dus la moartea a mii și mii de militari ucraineni!”. Războiul DRONELOR: 2023 e anul tehnologiilor fără pilot. Ce probleme întâmpină Ucraina în procesul aprovizionării cu drone / Anna Neplii

Ministerul Economiei din Ucraina a anunțat că, începând cu 28 aprilie, exportul de drone din Polonia în Ucraina poate fi efectuat pe baza unui permis general acordat de Ministerul Polonez al Dezvoltării și Tehnologiei. Introducerea acestui document a eliminat necesitatea obținerii unui permis individual pentru exportul fiecărui lot de drone.  

”Decizia guvernului polonez va ajuta la accelerarea furnizării de drone pentru front, la consolidarea capacității de apărare a Ucrainei și la efortul de a-i învinge pe agresorii ruși”, a declarat Taras Kachka, adjunctul ministrului Economiei. 

A se nota că această decizie relevantă a fost luată de guvernul de la Varșovia ca răspuns la o solicitare a Ucrainei exprimată în urmă cu mai multe luni. Polonia este una dintre țările partenere care ajută mult și în mod activ Ucraina, inclusiv în ceea ce privește tranzitul de echipamente militare. Cu toate acestea, începând cu toamna lui 2022, polonezii au început întârzierile în privința livrărilor de vehicule aeriene fără pilot către Ucraina. 

Situația a fost anunțată de șefa Centrului de sprijin pentru recunoaștere aeriană, Maria Berlinska, pe 25 decembrie, în publicația Ukrainska Pravda. Ea a menționat că problemele au apărut pentru prima oară în luna septembrie, când a comandat peste 500 de drone DJI Mavic 3, lot care ar fi trebuit să treacă prin Polonia, așa cum se întâmplă în mod uzual. Cu toate acestea, dronele au fost catalogate drept ”marfă cu dublă utilizare” și au fost blocate la graniță. Ulterior s-a dovedit că și alți voluntari au întâmpinat astfel de probleme. La ora actuală, costul total al mărfurilor blocate în Polonia este de milioane de dolari. 

În timpul clarificării circumstanțelor, organizația ”Air Intelligence Support Center” a constatat că aceste drone sunt considerate civile atât în legislația Statelor Unite și a UE, cât și în legislația Ucrainei. Controlul ar trebui să se efectueze asupra armelor biologice, chimice și nucleare, nu asupra unor drone civile. 

"În conversații informale, factori de decizie ne-au spus că, de fapt, Serviciul de control al exporturilor de stat ucrainean (DSEC) este cel care consideră aceste mărfuri ca fiind mărfuri cu dublă utilizare, întrucât le e alocat un control separat. Chiar și cea mai simplă dronă de zi, fără cameră de termoviziune, care sprijină întreaga primă linie de front, a fost identificată de DSEC ca un produs cu dublă utilizare”, a explicat Berlinska, pe 16 martie, într-un interviu acordat ISLND TV. 

Această decizie a DSEC a provocat controale suplimentare, tărăgănări și blocări de mărfuri esențiale. 

”I-am cerut de zeci de ori șefului Serviciului de export, Oleksandr Pavlichenko, să nu mai considere dronele drept bunuri cu dublă utilizare, însă DSEC ne-a înșelat o perioadă, insistând că acestea ar fi condițiile partenerilor occidentali – să controleze importurile –, deși mărfurile la care mă refer nu se supun acestor exigențe. Ca să se schimbe ceva, a trebuit să scriu un articol despre asta în Ukrainska Pravda”, a adăugat Berlinska, în cadrul interviului amintit. 

Abia după publicarea articolului au fost posibile eliminarea scrisorilor de garanție pentru voluntari și a unor taxe, printre care taxa pe valoare adăugată. Tot după publicarea articolului, DSEC a încetat, din punct de vedere oficial, să mai considere dronele drept bunuri cu dublă utilizare, iar unele mărfuri au fost scoase de sub control. 

Însă toate astea s-au întâmplat mult prea târziu, avertizează șefa Centrului de sprijin pentru recunoaștere aeriană, întrucât acum a devenit imposibil ca mărfurile să fie livrate de-a lungul coridorului verde, așa cum se întâmpla înainte. Ca să faci asta, acum trebuie să angajezi companii de export, să eliberezi certificare de consum pentru export și așa mai departe, toate aceste proceduri încetinind semnificativ procesele de tranzit, iar acest lucru are un impact negativ pe front. 

”Săptămâna viitoare, chiar în mijlocul luptei mele împotriva DSEC, Rada Supremă se pregătea să voteze proiectul de lege 8415, care acordă DSEC puteri nelimitate în baza unor criterii neclare. Mai mult decât atât, conform acestei legi, voluntarii simpli nu vor mai putea importa și drone dotate cu camere termice. După ce am publicat articolul din Ukrainska Pravda, proiectul de lege a fost retras de la vot”, a precizat Berlinska, la ISLND TV. 

Potrivit Air Intelligence Support Center, pierderile sunt enorme, iar acestea sunt estimate nu numai în numărul de drone care nu au fost livrate, ci și în numărul de drone care nu au fost create, deși au existat comenzi clare în acest sens iar nevoia e foarte mare. Și asta pentru că producătorii s-au confruntat cu extorcarea de către Serviciul de control al exporturilor de licențe, permise și inspecții pentru importul pieselor importante. Or în prezent, Ucraina nu are capacitatea de a-și produce propriile piese, așa că optica, antenele, cipurile și tot ce ține de avionică e necesar să fie cumpărate din străinătate. Întregul proces durează aproximativ două luni. 

”Această situație a cauzat mii și mii de morți în rândurile armatei noastre. O singură dronă salvează mai mult de 50 de oameni și uneori o întreagă companie. Pentru că, datorită dronelor, armata poate vedea inamicul și-l poate lovi la timp”, a subliniat Berlinska. 

Războiul din Ucraina e cel mai mare război al timpurilor noastre. Potrivit unui studiu al Centrului de Asistență pentru Informații Aeriene, în cadrul acestui conflict de proporții s-a înregistrat cea mai mare utilizare a vehiculelor aeriene fără pilot din istoria omenirii. De altfel, în decembrie 2022, Vladimir Putin a punctat, într-un raport adresat conducerii militare ruse, că 2023 va fi anul tehnologiilor fără pilot. 

”În Rusia, cei mai buni ingineri sunt comasați în diverse orașe, prin mai vechea metodă stalinistă, și sunt puși să producă drone de atac și de recunoaștere. Inginerii fac liste în care enumeră componentele de care au nevoie, iar acestea sunt importante rapid din China. Dronele sunt testate rapid, iar modelele de succes sunt puse în producție în loturi. Producătorii care eșuează sunt trimiși pe front”, a declarat Berlinska într-o conferință organizată pe 25 martie. 

Această stare de lucruri face ca armata rusă să distrugă deseori echipamente militare ucrainene cu dronele sale. Acum, fiecare pluton militar rus (10-20 oameni fiecare) folosește drone la nivel tactic. Rușii se apropie de orașe sub acoperirea artileriei și a dronelor dotate cu dispozitive termice. 

”Noi nu avem echipamente similare într-un număr atât de mare, așa că suferim pierderi numeroase. Zeci de oameni mor zilnic în lipsa unor drone care costă numai câteva mii de dolari. În ritmul ăsta, vom rămâne fără militari, iar rușii sunt oricum cel puțin de cinci ori mai mulți. Pe de altă parte, trebuie să conștientizăm că o dronă de 1000 de dolari poate distruge echipamente militare în valoare de milioane de dolari”, a explicat Berlinska, pe 24 februarie, într-un interviu acordat Ukrainska Pravda. 

Unele sisteme de drone de atac ar putea distruge punctele de comandă rusești pe o distanță de 100-200 km, ținând astfel artileria inamică departe de linia frontului. În plus, unele modele de drone de atac au capacitatea de a zbura pe distanțe considerabile, ceea ce ar permite Ucrainei să lovească depozitele de muniții din Rusia. 

”Sunt multe unități ucrainene care au înregistrat victorii importante împotriva rușilor, dar presa tace în această privință, pentru că aceste atacuri au dus și la multe pierderi de vieți printre militarii ucraineni. Războiul se poartă altfel în zilele noastre. Ați văzut loviturile pe care Ucraina le-a dat cu dronele la Podul Crimeei, la Sevastopol sau la baza aeriană Engels. Însă, pentru a fi eficiente, zece raiduri cu drone nu sunt suficiente, ai nevoie de cel puțin 100. Pot asigura toate aceste drone, le pot face. Ca producător, am nevoie de 2000 de metri pătrați într-un loc protejat și mai am nevoie de aproximativ 100 de specialiști”, a comentat Yuri Kasyanov, producător militar, inclusiv de drone, într-un interviu acordat HB Radio, pe 28 februarie.  

”Trebuie să oferim inginerilor oportunitatea de a lucra, de a anula poverile financiare și inspecțiile de neînțeles. Trebuie să dăm un impuls acestei industrii. Cei de pe front câștigă acum timp prețios pentru noi, cu prețul sănătății și al vieții lor, ca să ne pregătim și să facem ceea ce nu am avut timp să facem înainte”, a rezumat Berinska. 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.