Câți absolvenți ai instituțiilor KGB/FSB din Rusia activează în structurile centrale și teritoriale ale SIS?


Câți absolvenți ai instituțiilor KGB/FSB din Rusia activează în structurile centrale și teritoriale ale SIS?

Nu e prima dată în ultimii ani, când colaboratori importanți ai Serviciului de Informații și Securitate (SIS) sunt implicați în acte de mare corupție, de trădare și de supraveghere ilegală a actorilor politici, dar și a unor persoane influente din societate. Mai nou aflăm că unii bravi colaboratori ai SIS-ului (preocupați plenar de securitatea statului nostru) își manifestă deschis "îngrijorările" față de reprezentantele celei mai vechi profesii – detalii AICI

Cunoaștem că cea mai secretizată instituție a statului – SIS – rămâne a fi și cea mai nereformată. În prezent sunt tentative avansate de a-i conferi SIS-ului puteri suplimentare, care au fost dur criticate de Comisia de la Veneția, Centrul de la Geneva pentru Guvernarea Sectorului de Securitate (DCAF), Asociația Businessului European ș.a. Este indubitatabilă necesitatea adaptării cadrului legal al activității SIS la noile realități politice și de securitate regionale, europene și internaționale, dar cum procedăm, exact ca în sistemul judecătoresc și cel al procuraturii – îi oferim noi împuterniciri, fără a-l reforma substanțial? Și de această dată la noi se întâmplă cum e mai "bine", exact ca în proverbul popular: punem carul înaintea boilor!

Mai întâi e necesară curățirea de substanță a SIS-ului de toate “cadrele” educate și crescute de KGB/FSB (numărul acestora este considerabil încă!), excluderea din structurile de conducere a acestei instituții a persoanelor promovate mai ales de Dodon (adică de FSB), care, regretabil, sunt menținute în funcții până în prezent, disponibilizarea corupților, trădătorilor și a gangsterilor sexuali de acolo și doar după aceea trecem la adoptarea celor 3 legi în Parlament, în caz contrar SIS-ul va rămâne în continuare cu căciulă țurcăneasca pe cap, cu declarații ong-ist/pro-europene, dar cu secera și ciocanul în sân și în acțiuni.

Faimosul pre-vetting și vetting din justiție trebuie neapărat aplicat tuturor celor care activează în prezent în structurile SIS-ului. În această instituție fundamentală a statului proverbialele filtre de integritate de altă dată (total compromise între timp!) urmează a fi substituite cu adevăratele evaluări extraordinare. Fără o salubrizare cap-coadă, SIS-ul nu se va putea debarasa ușor de trecutul său odios din perioada sovietică și chiar post-sovietică. Avem nevoie de o nouă instituție, cu adevărat națională și europeană, dar profund reformată, în care protejarea securității statului și a cetățenilor sunt asigurate necondiționat, în care respectarea legilor, a imparțialității și echidistanței politice și partinice sunt criterii fundamentale în activitatea acestuia. Cu certititudine, după aceste reforme de substanță în mass media noastră nu vor mai apărea nume de rezonanță a funcționarilor de la SIS: Esaulenco, Gumeniuc, Mițilescu, Racoviță, Cuzmin, Ciumacenco, Pavliuc, Rurac, Ojog, Talmăzeanu ș.a.

P.S.: Întrucât "activitatea Serviciului este coordonată de către Preşedintele Republicii Moldova şi este supusă controlului parlamentar", solicit acestor instituții (Președinție și Parlament) să ne prezinte următoarele informații de interes public sporit:

1. Câți absolvenți ai instituțiilor KGB/FSB din Uniunea Sovietică și Rusia activează până în prezent în structurile centrale și teritoriale ale SIS-ului?

2. Câți urmași (fii/fiice/rude directe) ale foștilor colaboratori KGB/FSB/SIS activează actualmente în structurile SIS-ului?

3. Care este cota procentuală a absolvenților instituțiilor KGB/FSB vis-à-vis de cei care au făcut școală de securiști în Republica Moldova, în țările Uniunii Europene, Marea Britanie sau SUA?

4. Câte persoane cu demnitate publică avem în guvern, parlament, președinție, ministere și alte structuri importante ale statului, copiii și rudele directe ale cărora activează actualmente în SIS?

Având în vedere deschiderea totală a șefului statului față de reprezentanții societății civile, dar și disponibilitatea de colaborare a Parlamentului, sper că răspunsurile la întrebările de mai sus nu se vor lasă mult așteptate.

P.P.S.: Dacă situația menționată mai sus e diferită, Andrei Spânu de la președinție ar putea să ne spună!

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.