Sondajul INSOMAR – coșmar sau manipulare? Firma lui Păcuraru ridică AUR-ul lui Simion pe primul loc în România la Europarlamentare


Sondajul INSOMAR – coșmar sau manipulare? Firma lui Păcuraru ridică AUR-ul lui Simion pe primul loc în România la Europarlamentare

Cel mai recent sondaj privind preferințele electoratului din România la alegerile europarlamentare indică un lider detașat, Alianța pentru Unirea Românilor. Formațiunea condusă de George Simion este creditată cu 27 de procente din totalul voturilor ce ar urma să fie exprimate în eventualitatea în care mâine s-ar organiza alegeri europarlamentare. 

Ulterior oficializării rezultatelor sondajului, subiectul a fost preluat in corpore în presă sub titluri similare – de genul ”Insomar de coșmar” sau ”Coșmarul Insomar” - procedură care în aparență poate fi explicată facil prin lipsa de autenticitate care se face resimțită din ce în ce mai acut în branșă în perioada ofensivei click – byte. Totuși, sintagmele bloc din titlurile de forță, reformulate în construcții variate pentru a dribla algoritmii de inhibare a conținutului neoriginal, sunt o caracteristică a tehnicilor de manipulare mediatică cărora îi cad victime atât consumatorii de content mediatic cât și custozii de informație, în cazul nostru instituțiile de presă ce ”rostogolesc” astfel de formulări.

Cu o definire a metodologiei specifice imposibil de înțeles, oficial am aflat despre Sondajul Insomar doar că a fost realizat în perioada 28 – 31 august 2023, ”pe un eșantion de 1030 de respondenți din rândul populaţiei adulte, rezidentă în România, în vârstă de 18 ani şi peste, eroarea fiind de plus – minus 3,1% la un nivel de încredere de 95%, datele fiind colectate pe baza chestionarului online, respectându-se raportul de reprezentativitate a eşantioanelor cu îndeplinirea criteriilor de relevanţă.

Ultima frază, ce referitoare la eșantioanele sondate, dă lovitura de grație Sondajului Insomar, atât din perspectiva conținutului, ermetic prin excelență, cât și din punctul de vedere al regulilor ortografice și gramaticale: ”Validarea eşantionlui s-a realizat pe baza ultimilor date INS” (sic!).

Atipic și total neprofesionist este, pe de o parte, stilul de comunicare al rezultatelor sondajelor, Insomar oferind certitudinea că este doar o divizie a grupului media patronat de controversatul Maricel Păcuraru. Site-ul Insomar face referire la ”imaginea fascinantă asupra stării actuale a percepției politice în România”, categorisește alegerile ca fiind un ”barometru al impotenței” și certifică pompos ”lipsa de conștientizare a importanței reprezentării României la nivel european”. Cu alte cuvinte, Insomar își arogă postura de comentator al propriilor rezultate, ca și cum ar fi simțit nevoia ca subțirimea datelor să nu fie înțeleasă sau tradusă altfel de către observatori. 

Pe de altă parte, întrebările folosite pentru sondarea opiniei populației nu au nicio treabă cu nișa în sine, ci mai degrabă cu Manualul de Manipulare al Micului Suveranist. 9ygfcx sunt halucinante. Chestionările despre Uniunea Europeana sunt formulate în mod evident tendențios, ca și cum ar urmări să inducă anumite rezultate și să contribuie la anti-europenismul sau euro-scepticismul relevate, prin testarea unor formule eronate. 

„Un sondaj poate deservi comunicarea politică in feluri diferite”, a avertizat Oana Marinescu, expert în comunicare și marketing politic, cu referire la sondajul INSOMAR.

”Dacă si-ar fi propus sa masoare nivelul de cunoastere a modului in care functioneaza UE - despre care parerea mea e ca e scazut in Romania - intrebarile trebuiau sa fie altfel. La fel daca voiau sa verifica cati oameni au optiuni sau temeri legate de suveranitate (marota extremistilor). Sau cat de raspandite sunt anumite prejudecati/ conceptii despre UE. Pt cine nu stie, un student invata inca de la facultate ca modul de formulare a intrebarilor influenteaza rezultatele. Desigur, asta nu inseamna ca AUR nu e pe val si ca oamenii nu tind sa dea tot mai multa crezare discursului care arunca anatema pe UE, sau nu viseaza la "suveranitatea poporului roman", despre care unii au invatat de la propaganda nationalista a comunistilor. Insa m-as uita la alte surse pt a masura asta”, a postat Oana Marinescu pe constul său de socializare.

Totuși, pentru cei care cunosc cine se află azi în spatele Insomar, sondajul care chipurile ”a șocat” societatea este pe deplin explicabil. În toamna lui 2022, Sorin Ovidiu Vantu i-a vândut compania de cercetare de piață Insomar, al cărei control îl deținea, lui Maricel Pacuraru, controversatul om de afaceri al cărui nume a fost legat de scandalul privatizării Poștei Romane și care în prezent controlează Realitatea Plus. Insomar are ca acționar unic, în prezent, grupul PHG Media Invest, deținut de Daniela Madi Păcuraru, soția lui Maricel Păcuraru, aceeași firmă deținând și licențele Realitatea Star și Realitatea Sportivă.

Realitatea PLUS are, de peste un an, un discurs puternic anti UE, alimentând în emisiunile sale euro-scepticismul și susținând „suveranitatea românilor” în fața deciziilor de la Bruxelles. De asemenea, Realitatea Plus, televiziunea lui Păcuraru, s-a remarcat în ultimii ani prin mai multe campanii de presă duse împotriva rivalilor de business ai patronului, dar și printr-un fel de propagandă suveranistă, combinată periodic cu punctaje de comunicare apărute pe canale rusești. Tot Maricel Păcuraru este finanțatorul Clubului de Presă, din care fac parte foști jurnaliști condamnați, dar și personaje controversate, precum Cosmin Gușă sau Iosefina Pascal, ambii cu discursuri conspiraționiste și antieuropene.

În noiembrie 2014, Maricel Păcuraru a fost condamnat definitiv la patru ani de închisoare cu executare pentru spălare de bani în același dosar cu fostul director al Companiei Poșta Română, Mihai Toader. Faptele s-au derulat în 2006 și au produs Poștei un prejudiciu de patru milioane de euro, fiind eliberat în 2017.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.