Pilot ucrainean: "Presupunând chiar că războiul se încheie mâine, va fi doar o perioadă de așteptare pentru următoarea rundă. Trebuie să construim o putere aeriană adecvată cu avioane occidentale!". Cât de important e rolul pe care-l vor juca avioanele F-16


Pilot ucrainean: "Presupunând chiar că războiul se încheie mâine, va fi doar o perioadă de așteptare pentru următoarea rundă. Trebuie să construim o putere aeriană adecvată cu avioane occidentale!". Cât de important e rolul pe care-l vor juca avioanele F-16

Pilotul ucrainean ce poartă indicativul "Moonfish", care se antrenează intensiv pentru a pilota avioanele de luptă F-16, echivalează acest tip de avion cu un "cuțit Swiss Army", crucial pentru efortul războiului cu mai multe fațete pe care Ucraina îl poartă împotriva Rusiei invadatoare. 

Un militar ucrainean care a cerut să fie prezentat drept "Moonfish" din rațiuni de securitate a acordat un interviu video pentru CNN dintr-o locație nedezvăluită, în cadrul căruia a vorbit despre antrenamentul pe care-l desfășoară pentru a pilota avioanele F-16, respectiv despre nevoia presantă de capabilități aeriene avansate pentru a securiza cerul ucrainean. 

Pregătirea unui pilot de F-16 durează de obicei ani de zile. Cu toate acestea, "Moonfish" are parte de un calendar de antrenament condensat, de doar șase luni. În prezent, acesta se află în luna a doua de antrenamente. Dar este suficient să stăpânești capacitățile de bază de care are nevoie Ucraina, a spus pilotul ucrainean. 

"F-16 este precum un cuțit Swiss Army (cuțit elvețian ușor, multifuncțional pentru armată, cunoscut mai târziu sub numele de cuțitul multifuncțional ofițer - n.red.). Este o armă foarte bună care poate îndeplini orice misiune", a precizat "Moonfish". 

Până vor fi utilizate efectiv avioanele F-16 împotriva Rusiei, forțele ruse își păstrează nestingherite superioritatea aeriană. Pilotul "Moonfish" a subliniat necesitatea consolidării puterii aeriene a forțelor ucrainene. 

"Presupunând chiar că războiul se încheie mâine, înțelegem cu toții că va fi doar o perioadă de așteptare pentru următoarea rundă. Trebuie să construim o putere aeriană adecvată cu avioane occidentale și personal instruit eficient. Acesta va fi cel mai mare factor de descurajare – astfel încât 24 februarie (24 februarie 2022 - ziua în care Rusia a declanșat invazia la scară largă - n.red.) să nu se mai repete", a zis pilotul ucrainean. 

Purtătorul de cuvânt al Comandamentului Forțelor Aeriene din Ucraina, Yurii Ihnat, se declară încrezător că programul de pregătire de șase luni le va permite piloților ucraineni să sprijine trupele terestre și să contracareze superioritatea aeriană a Rusiei. Totuși, iarna iminentă aduce noi amenințări din partea rachetelor și a dronelor rusești, care au paralizat anterior sectorul energetic al Ucrainei. Subliniind la rândul său această chestiune, comandantul Forțelor Aeriene, Mykola Oleshchuk, a declarat pentru CNN că, în ciuda interceptării a 75% dintre astfel de atacuri, Ucraina are nevoie urgentă de sisteme îmbunătățite de apărare aeriană și avioane moderne pentru a asigura securitatea națională și a obține controlul aerian.

"Încă le menținem (avioanele de luptă din epoca sovietică - n.red.) în stare bună, dar trebuie să înțelegem că misiunile piloților noștri cu echipamente sovietice sunt mortale. Și îi pierdem pe cei mai buni dintre ei", a atras atenția Oleshchuk.

"Moonfish", fost comandat al unei escadrile de MiG-29", a trecut de la simulatoare la cabinele reale ale F-16, o tranziție ce necesită o ajustare pe fondul spațiului îngust. Pilotul ucrainean consideră că avionica F-16 este avansată, iar comenzile sunt simple, ceea ce contribuie la o manevrabilitate ridicată și la un stil de pilotare mai agresiv.

Dacă avioanele F-16 ar fi deja în Ucraina, "Moonfish" consideră că ar juca un rol important, printre altele, în contracararea atacurilor rusești cu drone și rachete. Pilotul ucrainean subliniază că, spre deosebire de sistemele învechite ale avioanelor din epoca sovietică, software-ul F-16 este actualizat continuu pentru a aborda amenințările moderne precum dronele, care nu erau considerate semnificative atunci când au fost proiectate avioanele mai vechi.

"Software-ul (de pe F-16 - n.red.) este în mod constant îmbunătățit. În același timp, software-ul de pe MiG-29 și Su-27 (proiectat de sovietici - n.red.) e în continuare la stadiul de la sfârșitul anilor 1980, când aceste avioane erau dezvoltate. În acea perioadă, dronele existau doar în cărțile de science fiction. Vreau să spun că, la acea vreme, nimeni nu considera dronele drept o amenințare serioasă care ar putea fi distrusă de avioanele de luptă", a zis pilotul ucrainean. 

Zborul pe F-16 a fost o aspirație comună pentru "Moonfish" și răposatul său tovarăș "Juice", renumitul pilot ucrainean Andriy Pilshchikov, care a pledat pentru transferul din SUA a acestor avioane înainte de a muri într-o misiune de luptă. "Moonfish" își dedică antrenamentul continuu pe F-16 memoriei pilotului "Juice" și ambiției colective a colegilor săi piloți. (sursa: AICI)

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.