Vladimir Putin a devenit mai bogat cu două miliarde de dolari. O celebră colecționară din Moscova i-a lăsat moștenire peste o mie de picturi, sculpturi și alte opere de artă


Vladimir Putin a devenit mai bogat cu două miliarde de dolari. O celebră colecționară din Moscova i-a lăsat moștenire peste o mie de picturi, sculpturi și alte opere de artă

Criticul de artă rus Nina Moleva a murit recent la vârsta de 98 de ani, lăsându-i moștenire lui Vladimir Putin o colecție misterioasă de opere despre care deținătoarea afirmase de mai multe ori că valorează două miliarde de dolari, scrie The Moscow Times.

„Nina Mihailovna Moleva - scriitoare, cercetătoare remarcabilă în domeniul istoriei și al artei, jurnalistă și veteran de război - a încetat din viață la 11 februarie", a declarat Ministerul rus al Culturii pentru Interfax.

Moleva ar fi deținut o colecție de peste 1.000 de picturi, sculpturi și alte opere de artă, inclusiv lucrări semnate Leonardo da Vinci, Rembrandt, Titian și Michelangelo.

Colecția era adăpostită într-un apartament cu trei camere din centrul Moscovei, aflat permanent sub pază (oficială, nu privată).

Moleva susține că casa de licitații Hotel Drouot, cu sediul la Paris, a evaluat colecția la un preț de pornire de 400 de milioane de dolari și la o valoare reală estimată la două miliarde de dolari.

Jurnaliștii și colegii critici de artă au pus la îndoială afirmațiile Ninei Moleva, iar Muzeul de Arte Frumoase Pușkin a refuzat să accepte colecția atunci când aceasta a încercat să o doneze, considerând (probabil, nu e clar motivul, n.red.) că tablourile semnate de Rubens, Velazquez, Van Dyck sunt falsuri. 

Moleva a decis apoi să lase colecția statului rus, dar a scris, în cele din urmă, numele lui Putin în testament după ce avocatul i-a spus că trebuie să nominalizeze o persoană.

„I-am lăsat-o președintelui", declarase Moleva pentru The Moscow Times, într-un răspuns telefonic, în 2015. „Nu am nimic altceva de comentat".

Una dintre cele câteva teorii vehiculate în privința colecției susținea că Moleva și răposatul ei soț, cunoscutul artist de avangardă Ely Belyutin, ar fi colecționat și tranzacționat artă pentru liderii sovietici.

O altă teorie este că Belyutin, despre care se zvonea că ar fi lucrat ca ofițer al serviciilor secrete militare sovietice, ar fi reușit să introducă ilegal opere furate de prin Europa în timpul războiului.

Cuplul a susținut însă că bunicul lui Belyutin, Ivan Grinyov, artist de scenă la teatrele imperiale din Moscova, era inițiatorul colecției pe care ei doar au îmbogățit-o ulterior. 

Potrivit unor povești de familie, Grinyov și-a ascuns colecția de bolșevici în timpul revoluției din 1917. În 1968, Moleva și Belyutin au obținut dreptul de a se muta din nou în trei dintre camerele unui apartament care inițial avea 12 camere, afirmând că au descoperit colecția de artă ascunsă într-o mansardă falsă unde afirmase strămoșul lor o lăsase.

Istoricul de artă Éric Turquin, care a văzut colecția la începutul anilor 1990, a declarat că, deși aproape sigur nu valora cât susținea Moleva, el o consideră „un ansamblu remarcabil de picturi religioase din secolele al XVI-lea și al XVII-lea, adunate de acest colecționar amator cultivat în epoca Stalin", scrie siteul artreview.com

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.