În plin scandal privind salariile uriașe și primele acordate discreționar în companiile de stat din energie, noi documente arată posibile conflicte de interese, incompatibilități și încălcări ale legislației referitoare la integritatea în administrația publică. Situația vizează numiri recente în funcții de conducere în cadrul Transelectrica și implică foști înalți oficiali ai Curții de Conturi și ai AMEPIP.
Documentele, obținute de redacția noastră din partea unui avertizor de integritate, au fost transmise simultan și către autoritățile competente. Acestea conțin sesizări oficiale adresate Agenției Naționale de Integritate și altor instituții publice, semnalând posibile abuzuri și incompatibilități în procesul de numire a unor persoane în funcții de conducere în companiile energetice de stat.
Cazul Cosmin Nicula: de la Curtea de Conturi, direct în conducerea Transelectrica
Cosmin Nicula a fost vicepreședinte al Curții de Conturi a României până pe 13 octombrie 2023, având în subordine Departamentul IV, responsabil de auditul efectuat la Transelectrica. În ciuda acestui fapt, la doar câteva luni după încheierea mandatului, Nicula a fost numit membru în Directoratul Transelectrica, exact entitatea asupra căreia coordonase auditul.
Această numire contravine, potrivit semnatarilor sesizării, prevederilor art. 94 alin. (3) din Legea nr. 161/2003 privind integritatea în exercitarea funcțiilor publice, dar și principiilor de bază ale controlului extern. În plus, se invocă și prevederile Codului penal privind conflictul de interese (art. 301), precum și cele din Legea nr. 78/2000 privind folosirea informațiilor obținute în exercitarea atribuțiilor în scop personal.
Cazul Victor Moraru: supraveghetor și beneficiar
Un al doilea caz vizează pe Victor Moraru, fost vicepreședinte al AMEPIP – instituția care are ca rol supravegherea și validarea procedurilor de selecție în companiile de stat. Moraru a fost implicat în selectarea și validarea unui nou Consiliu de Supraveghere la Transelectrica, iar ulterior, el însuși a fost numit în Directoratul companiei, în urma unui proces în care avusese anterior influență decizională.
Conform sesizărilor, participarea directă la procesul de selecție și numirea ulterioară într-o funcție executivă ridică suspiciuni de încălcare a principiului neutralității instituționale și al separării funcțiilor. Mai mult, se indică existența unor legături politice care ar fi influențat aceste decizii, în contextul în care Moraru ar fi beneficiat de sprijinul unor figuri influente din actuala coaliție de guvernare.
Reacția avertizorilor de integritate
Sesizările transmise Agenției Naționale de Integritate solicită evaluarea urgentă a acestor cazuri, inclusiv sub aspectul posibilelor încălcări ale Legii nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor publice, și sesizarea organelor de urmărire penală dacă faptele se confirmă. De asemenea, este invocată jurisprudența națională și europeană privind fenomenul "revolving door", adică trecerea rapidă dintr-o funcție de control într-o funcție de conducere într-o entitate controlată, fără o perioadă de carență.
"Având în vedere riscurile sistemice generate de astfel de practici, dacă sesizările nu vor fi analizate și nu se va interveni pentru remedierea situației, ne rezervăm dreptul de a aduce cazul în atenția Comisiei Europene și a instituțiilor internaționale relevante", se arată în document.
Context mai larg: salarii uriașe, prime fără număr, integritate pusă sub semnul întrebării
Aceste sesizări vin în contextul în care opinia publică a fost recent scandalizată de dezvăluirile privind salariile și primele acordate netransparent în companiile energetice de stat. În plină criză economică, directori din companii precum Transelectrica, Hidroelectrica sau Electrica ar fi încasat venituri de ordinul sutelor de mii de lei lunar, în paralel cu decizii controversate de natură managerială sau juridică.
În lipsa unor măsuri ferme din partea autorităților tutelare și a sistemului judiciar, încrederea în guvernanța companiilor de stat riscă să se erodeze iremediabil.
Sesizarea formulată către ANI