CNA a dat verdictul: primarul Tudorache, oficial mincinos! Televiziunile vor opri difuzarea spotului privind spitalul fictiv prezentat ca fiind real, dar nu pot fi sancționate: "Poate ar fi de competența Curții de Conturi"

Consiliul Național al Audovizualului a decis marți că spotul de publicitate al primarului Sectorului 1, pesedistul Dan Tudorache, prin care dă de înțeles că a construit un spital de urgență, este o mare minciună, iar pe cale de consecință televiziunile vor fi nevoite să oprească difuzarea acestuia. (mai multe detalii pe Pagina de Media)

Pagina de Media: "Pe scurt, nu informează corect și induce în eroare privitorul. În realitate, spitalul respectiv nu există, ci este prezentată doar macheta acestuia. Este doar la stadiul de proiect, iar spotul induce privitorilor ideea că spitalul este deja funcțional, potrivit argumentelor forului. Se prezenta un spital când, de fapt, ce se vedea era o machetă".


Vedeți reclama electorală mincinoasă:



Membrii CNA au considerat că spotul ar putea fi un spot electoral făcut în afara campaniei electorale (lucru pe care legea îl interzice), dar concret nu se poate aplica o sancțiune. De ce? Explicația a fost dată de Radu Herjeu, membru CNA:

"Legal nu poate fi sancționat pentru campanie electorală. Pe ecran nu apare un om, un nume, ci apare o instituție, Primăria Sectorului 1.

Poate ar fi de competența Curții de Conturi să investigheze cum a cheltuit Primăria banii publici pe promovarea proiectului legat de spital", menționează acesta. 

Herjeu a mai spus:

"Este greu să dovedești că posturile de televiziune au știut că spitalul nu există, fiind un contract de comunicare comercială".

ActiveWatch a sesizat CNA în urmă cu o lună privind situația relatată anterior: "În opinia noastră, spotul de promovare a proiectului de infrastructură medicală nu oferă informații privind stadiul real de dezvoltare in situ și induce ideea unui proiect finalizat și operaționalizat.

Publicul nu este atenționat că imaginile difuzate sunt, de fapt, o simulare video, o animație. Mai mult, sintagma „proiect realizat de Primăria Sector 1” este ambiguă și nu oferă suficiente repere factuale pentru a identifica stadiul proiectului sau alte elemente de context (amplasare, disponibilitate sau surse suplimentare de informare asupra proiectului).

Considerăm că, în contextul politic și social actual, mesajele care vizează infrastructura/serviciile sociale și medicale trebuie să fie fără echivoc, astfel încât cetățenii să poată lua decizii informate", a precizat ActiveWatch. 

Spotul legat de Spitalul de Urgență, plătit de Primăria Sectorului 1, a fost difuzat de sute ori pe posturile de televiziune. Conform unei monitorizări Libertatea, spotul a avut peste 500 de difuzări într-o lună (27 iunie - 2 august).

"Campania a strâns 540 de difuzări pe cele cinci televiziuni de știri: Realitatea Plus (122 de difuzări), B1 TV (241), Antena 3 (93), România TV (42) și Digi24 (42)", a precizat un jurnalist Libertatea. (citiți AICI materialul integral)