Reunificarea Basarabiei cu România. Unica soluție pentru a contracara planul Rusiei de a reface imperiul spre Vest, până la frontiera sovietică de pe Prut


Reunificarea Basarabiei cu România. Unica soluție pentru a contracara planul Rusiei de a reface imperiul spre Vest, până la frontiera sovietică de pe Prut

Memoriu privind proiectul de țară: Reintegrarea României – securitate și pace în estul Europei

(Memoriu adresat șefilor de stat ai României și R.Moldova. Varianta integrală a Memoriului a apărut în publicațiile „Literatura și Arta” și „Timpul” din prima decadă a lunii noiembrie 2023. În cele ce urmează, vă prezint doar partea sa finală)

Planul de refacere a URSS cu frontiera pe Prut și perpetuarea statului moldovenesc subminează, în primul rând, securitatea României, Ucrainei și a țărilor din Europa de Est și a bazinului Mării Negre.

Planul Federației Ruse de a reface imperiul spre Vest până la frontiera sovietică de pe Prut, fiind blocat de rezistența eroică a poporului ucrainean, oferă ceva timp clasei politice românești să lanseze Proiectul de reunificare. La încheierea războiului în regiune, în Europa și în lume vor avea loc schimbări radicale. Regulile jocului și aranjamentele de viitor vor fi făcute de țările adunate la masa de negocieri. Noi înțelegem că, urmare a eforturilor făcute, și vocea României va fi auzită și luată în calcul. România a avut și are o problemă-cheie – asigurarea securității pe frontiera de Est, iar acest obiectiv primordial nu poate fi îndeplinit fără reîntoarcerea pașnică a teritoriului ei din stânga Prutului, în conformitate cu Actul final de la Helsinki din 1 august 1975. 

Conjunctura regională, continentală și mondială este mai mult decât favorabilă: clasa politică românească are datoria istorică să manifeste voință și să reîntregească Țara, astfel să aducă o contribuție majoră la securitatea națională, regională și continentală deopotrivă cu reîntregirea poporului român și reparația unei mari și îndelungate nedreptăți istorice.

Proiect de Unificare a poporului român și de Reîntregire a Țării

Luând în calcul planul lui Putin de refacere a URSS; agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei; amenințările zilnice ale Moscovei la adresa cetățenilor moldoveni și a guvernării de la Chișinău; resuscitarea enclavelor separatiste de la Tiraspol și Comrat; păstrarea Mitropoliei Moldovei în cadrul FSB-ului camuflat sub numele de patriarhie rusă; finanțarea clandestină a clanurilor banditești, a celulelor subversive, a partidelor și forțelor pro-rusești din R.Moldova; situația imprevizibilă și explozivă în urma terorii cu rachete rusești de la frontiera moldo-ucraineană; transformarea Mării Negre și a gurilor Dunării în teatru de război – considerăm foarte important să se conștientizeze de către Marile Puteri Democrate, de către aliata tradițională a românilor -- Franța, de către factorii de decizie de pe ambele maluri ale Prutului, că irosirea irațională a răgazului pașnic, așteptările amăgitoare ca timpul să rezolve problemele acumulate și rămânerea în urma proceselor istorice, care se derulează în regiune și Europa, pot aduce mari prejudicii României de mâine, păstrând dezmembrat poporul român și în secolul XXI, astfel afectând grav securitatea și pacea în Estul Europei. 

Viziunea românilor basarabeni, care au luptat în anii ocupației rusești și luptă în continuare pentru Reîntregirea României, se referă deopotrivă la politicienii de la București și Chișinău, viziune ce poate fi rezumată în următoarele puncte:

1.Elaborarea neîntârziată a Proiectului de Țară, cu ajutorul SUA, NATO, Marea Britanie, Franța, Germania, Japonia și UE, proiect care stabilește perioada, căile și modalitățile de reîntregire a României;

2.Formarea unei largi coaliții diplomatice în Europa, America și Asia, care să susțină dreptul poporului român la reîntregire, eventual, după modelul german din anul 1989;

3.Crearea unui Pact între formațiunile politice de pe ambele maluri ale Prutului, care să solidarizeze și să adune toți românii din R.Moldova, România și din lume în jurul ideii de reîntregire a Țării; 

4. Între timp, Parlamentul de la Chișinău să recunoască oficial, în conformitate cu conținutul Declarației de Independență că, până la unificarea totală a poporului român, „Republica Moldova este cel de-al doilea stat românesc”. Politicile educaționale, culturale și identitare promovate de către guvernare se vor face în corespundere cu adevărul științific și istoric, conform căruia românii de la est de Prut sunt parte integrantă a poporului român și locuiesc în teritoriul lor național;

5. Integrarea complexă a Republicii Moldova în spațiul românesc și european devine obiectiv strategic de coeziune socială, de solidaritate și unitate națională, de civilizație și bunăstare; 

6. Autoritățile de la Chișinău, în colaborare cu cele din România, vor elabora și implementa un Program național de cultivare a limbii, culturii, istoriei și identității românești, de contracarare a propagandei imperiale, a românofobiei și eurofobiei, iar Departamentul pentru relația cu R.Moldova din cadrul Guvernului României să fie demonopolizat de interese private și reorganizat conform viziunii de schimbare a mentalităților colective din stânga Prutului; așa-zisa „Mitropolie a Moldovei” să fie desprinsă oficial și total de patriarhia rusă, fiind dizolvată legal în Mitropolia Basarabiei;

7. Reforma teritorial-administrativă se cere a fi făcută cât mai urgent, în baza principiilor europene de descentralizare, rentabilitate și autonomie financiară; 

8. La prima etapă de integrare reală în spațiul românesc, trebuie unificate spațiile comunicaționale, informaționale, instructiv-educative, de protecție a mediului, culturale, religioase și academice, formând un singur spațiu intern în baza acelorași strategii, legi, regulamente și standarde; urmează compatibilizarea infrastructurii tehnice, rutiere, aviatice și avansând la unificarea instituțională pe sectoare;

9. Modelul statului de drept și tot ce înseamnă justiție și supremația legii, model aplicat în statele membre ale UE, trebuie adus în stânga Prutului și devine prioritate a Programului de guvernare. Combaterea corupției este pusă în sarcina unor instituții specializate, organizate după modelul românesc și european, gen DNA, DIICOT etc. 

10. Reprezentanților grupurilor etnice de pe teritoriul R. Moldova, inclusiv celor din stânga Nistrului, li se recunosc și li se garantează drepturile și libertățile democratice în cadrul României reîntregite, în conformitate cu modelele și standardele europene;

11. Extinderea Uniunii Europene pe actualul teritoriu al R.Moldova integrat deplin în interiorul României va avea nevoie de ajutor, fonduri europene și investiții substanțiale, care se vor ridica anual la mai multe miliarde de euro, fapt ce ar trebui să fie planificat din timp, pe termen scurt, mediu și lung; 

12. Toți cetățenii moldoveni, indiferent de etnie, devin automat cetățeni români și europeni. Până la integrarea deplină, locuitorilor din stânga Prutului li se garantează pe o durată de 15-20 de ani, un număr de mandate în Parlamentul de la București, raportat la totalul populației din stânga Prutului și a diasporei basarabene. Pensionarii moldoveni trec la sistemul românesc de pensii, ceea ce ar însemna pentru ei dublarea sau triplarea pensiilor minimale. Integrarea definitivă a R.Moldova în spațiul românesc garantează drepturi depline și egale tuturor cetățenilor moldoveni, inclusiv locuri de muncă, salarii, afaceri, studii etc.

Proiectul de Țară – reîntregirea României – va restitui românilor unitatea poporului și integritatea teritorială, securitatea națională și regională, dreptatea istorică, demnitatea lezată și voința de afirmare deplină în cadrul Uniunii Europene, în comunitatea de țări care își va extinde valorile, libertățile și frontierele până în munții Caucaz, va asigura pacea și securitatea deplină în Estul Europei. 

(Memoriu elaborat de Alecu RENIȚĂ, deputat în Primul Parlament, votant al Declarației de Independență față de Rusia imperial)

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.