SCANDALOS: cum s-au făcut SCĂPAȚI de RĂSPUNDERE Dăncilă şi Teodorovici prin OUG 114/2018


SCANDALOS: cum s-au făcut SCĂPAȚI de RĂSPUNDERE Dăncilă şi Teodorovici prin OUG 114/2018

Preventiv, pentru ca nimeni să nu răspundă de efectele ”taxei pe lăcomie”, a fost eliminată prin art. 46 din OUG 114/2018  obligația legată de semnarea unei declarații pe proprie răspundere existentă în sarcina prim-ministrului și a ministrului finanțelor publice, prin care cei în cauză atestă ”corectitudinea și integralitatea informațiilor din strategia fiscal-bugetară și conformitatea acesteia cu legea, țintele sau limitele pentru regulile fiscale și respectarea principiilor responsabilității fiscal” (L69/2010 art. 29 alin. 4). Aceasta este doar una dintre gravele acuzații lansate, zilele acestea, de Federaţia Sindicatelor din Administraţia Penitenciarelor.

Articolul 46 (1) Prin derogare de la prevederile art. 29 alin. (4) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, prim-ministrul și ministrul finanțelor publice semnează o declarație de răspundere prin care se atestă, exclusiv, corectitudinea și integralitatea informațiilor din Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2019-2021.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (4) din Legea nr. 69/2010, republicată, prim-ministrul și ministrul finanțelor publice semnează o declarație ce atestă exclusiv încadrarea proiectului de buget pe anul 2019 și perspectiva 2020-2022 în țintele, obiectivele și prioritățile asumate prin Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2019-2021.

(3) Prevederile art. 30 alin. (5) din Legea nr. 69/2010, republicată, nu se aplică pentru planificarea bugetară pe anul 2019 și perspectiva 2020-2022.

Articolul 29 (4) Declarația de răspundere va conține o declarație semnată de prim-ministrul și de ministrul finanțelor publice, prin care se atestă corectitudinea și integralitatea informațiilor din strategia fiscal-bugetară și conformitatea acesteia cu prezenta lege, țintele sau limitele pentru regulile fiscale și respectarea principiilor responsabilității fiscale.

Pe de altă parte, Federaţia Sindicatelor din Administraţia Penitenciarelor atrage atenţia că proiectul de buget publicat de către Ministerul Finanțelor Publice (la 1 februarie 2019) nu include fondurile necesare plăților care reprezintă majorarea de 1/4 din diferența dintre salariul de bază prevăzut pentru anul 2022 și cel din luna decembrie 2018, deși legal, prin aprobarea OUG 114/2018, această obligație de plată a fost insitituită. Concret, din bugetul Ministerului Justiției lipește suma de 185 de milioane lei (necesară plății drepturilor salariale mai sus amintite).

Pe fondul înghețării celorlalte elemente și drepturi salariale (OUG 114/2018 art. 34 alin. 2) se constată că proiectul prezentat de către Ministerul Finanțelor Publice nu conține nicio referire la creșterea salarială susamintită (OUG 114/2018 art. 34 alin. 1) și la momentul acordării acesteia. Ceea ce pune sub semnul întrebării acordarea acestei majorări salariale care, altă scamatorie, de această dată nu are acoperire bugetară pentru a putea fi pusă în plată.

Ceea ce, raportat la faptul că varianta inițială a proiectului (care a devenit OUG 114/2018) nu a inclus vreo majorare poate avea cel puțin două explicații:

1.fie Guvernul încearcă să ascundă o parte din deficitul bugetar suplimentar (2,5 - 3%) cauzat direct de această majorare, pentru a se înscrie în plafonul impus de UE

2.fie Guvernul i-a înșelat  pe sindicalişti și în acest an și folosește acest tertip pentru a nu acorda majorarea promisă in extremis chiar dacă aceasta nu acoperă nici măcar rata inflației și deprecierea puterii de cumpărare.

În context, atrage atenția și faptul că, pentru motive legate de construcția bugetară, Casa Națională de Pensii a cerut prin adresa H536/29.01.2019 ca ordinele privind majorarea salarială prevăzută la art. 34 alin. 1 din OUG 114/2018 să nu fie puse în practică "până la noi dispoziții". 

Se pare, deci, că viitorul nu arată deloc bine, cum promitea șeful PSD-ist Liviu Dragnea, lângă fotografia de pe Facebook în care analiza proiecul de buget, alături de Tăriceanu, Chiţoiu, Bădălău, Teodorovici şi Vâlcov, iar proporțiile acestei operațiuni de măsluire bugetar - salarială încă nu s-au arătat pe deplin.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.