Președintele Comisiei Parlamentare de Control al SRI semnalează discrepanța dintre contribuția SUA la bugetul NATO și cea a celorlalte state membre: "Europa și Canada contribuie cu 400 de miliarde de dolari, iar SUA, singure, cu 860 de miliarde! Discuția privind strategia industrială europeană de Apărare trebuie întărită prin mai multe fapte!". Celelalte provocări de securitate / SSWP Forum


Președintele Comisiei Parlamentare de Control al SRI semnalează discrepanța dintre contribuția SUA la bugetul NATO și cea a celorlalte state membre: "Europa și Canada contribuie cu 400 de miliarde de dolari, iar SUA, singure, cu 860 de miliarde! Discuția privind strategia industrială europeană de Apărare trebuie întărită prin mai multe fapte!". Celelalte provocări de securitate / SSWP Forum

Susținând un discurs pe 18 aprilie la prima ediție a SSWP Forum, eveniment organizat de studenți în sala Constantin Stere din Parlamentul României, președintele Comisiei pentru Exercitarea Controlului Parlamentar asupra Activității Serviciului Român de Informații, senatorul PNL Ioan-Cristian Chirteş, a trecut în revistă provocările de securitate cu care se confruntă țara noastră, dar și celelalte state membre ale UE și NATO, atât din perspectivă militară, prin prisma războiului dus de Rusia împotriva Ucrainei, dar nu numai. 

Printre altele, Chirteș a subliniat că liderii politici de la București trebuie să scoată și mai mult în evidență, la nivel internațional, importanța zonei Mării Negre. 

De asemenea, senatorul PNL a scos în evidență discrepanța semnificativă dintre contribuția SUA la bugetul NATO și cea a celorlalte state membre, atrăgând atenția că țările europene trebuie să întreprindă eforturi din această perspectivă.

"Stimați invitați, observăm că sunt foarte multe provocări și schimbări. De ce este important politicul? Fiindcă politicile de apărare trebuie susținute și de factorul politic. Fondurile se alocă de către Guvern, se alocă de către parlamente. Și consider că, din această perspectivă, rolul nostru, al politicienilor, va trebui să fie mult mai realist. O discuție importantă este cea referitoare la strategia industrială europeană de Apărare. Este o nouă abordare a Uniunii Europene care trebuie întărită prin mai multe fapte. Se discută doar la nivel de concept, așadar există în prezent o finanțare foarte subțire, în cuantum de doar 1,5 miliarde de euro. Însă, va trebui ca statele UE să-și intensifice eforturile pentru a găsi soluții și pentru a intensifica cooperarea în acest domeniu al creșterii capacității de a produce noi aici, la nivelul Uniunii Europene, tot ceea ce avem nevoie pentru o Apărare clară. De ce spun acest lucru? Pentru că, după ultimele date, Europa și Canada contribuie la bugetul NATO cu 400 de miliarde de dolari, pe când SUA contribuie singure cu 860 de miliarde de dolari. Așadar, iată, creșterea procentului din PIB, precum și alte proiecte, cât și sprijinul Băncii Europene de Investiții, al UE, sunt esențiale și în ceea ce privește viitorul strategiei de Apărare", a declarat senatorul liberal. 

Redăm în integralitate discursul susținut, în fața unui auditoriu format din peste 100 de studenți, de președintele Comisiei Comune Permanente a Camerei Deputaților și Senatului pentru Exercitarea Controlului Parlamentar asupra Activității S.R.I.:

"Voi vorbi în primul rând în legătură cu tema principală a acestui forum: «Securitatea colectivă în Europa. Provocări și evoluții». Dragi tineri, chiar zilele trecute discutam despre importanța acestor întâlniri, conferințe, forumuri care trebuie să nu se desfășoare doar în capitala României, ci și în alte centre universitare, fiindcă rolul tinerilor în ceea ce înseamnă viitorul înțelegerii funcționării instituțiilor democratice, nu numai din România, ci din întreaga Europă și lume, este esențial inclusiv pentru viitorul nostru, al țării. Cred că, împreună cu colegii mei parlamentari, va trebui să sprijinim de fiecare dată astfel de conferințe atunci când suntem solicitați. (...) 

Vreau să vă spun că subiectul securității colective este foarte dezbătut la nivelul Uniunii Europene. Aș sublinia că apărarea sau securitatea colectivă nu se referă strict la nivelul militar. Desigur, trebuie să vorbim despre provocările pe care le avem astăzi în Europa. Vorbim de conflictul din Ucraina. Acest război ilegal al Rusiei împotriva Ucrainei și anexarea ilegală a Crimeei au generat o tensiune semnificativă, care dacă înainte se regăsea în regiunea estică a Europei, iată că s-a extins în întreaga Europă și a depășit granițele Europei. De asemenea, trebuie să subliniem importanța consolidării acestei securității în Europa și în special în Europa de Est, respectiv sporirea cooperării în cadrul NATO și al Uniunii Europene. 

O altă provocare ține de abordarea a ceea ce reprezintă extremismul și terorismul. Amenințarea teroristă rămâne o preocupare majoră în Europa și vedem amenințări și atacuri recente în diverse țări. Combaterea radicalizării și a terorismului necesită o abordare amplă și coordonată la nivel european, dar și în cadrul NATO. 

Trebuie să vorbim și despre migrația și securitatea frontierelor. Fluxurile migratorii și gestionarea granițelor au devenit subiecte de interes major în contextul securității europene. Vedem ce spune ultimul raport CSAT: «Statele membre lucrează pentru a îmbogăți capacitatea de gestionare a frontierelor și pentru a aborda cauzele profunde ale migrației»

O altă provocare pentru întreaga lume europeană și nu numai se referă la securitatea informațională și apărarea cibernetică. Vedem că atacurile cibernetice reprezintă o amenințare tot mai mare la adresa securității europene, afectând instituții guvernamentale, întreprinderi, infrastructuri critice. Consolidarea capacității de răspuns împotriva amenințărilor cibernetice și consolidarea securității informaționale trebuie să devină priorități pentru majoritatea statelor din Uniunea Europeană, cu atât mai mult pentru România. 

Atunci când vorbim despre securitatea colectivă și despre provocări la adresa statelor membre în Uniunea Europeană nu putem să nu vorbim despre schimbările climatice și securitatea mediului, respectiv că impactul schimbărilor climatice asupra securității europene devine tot mai evident, prin creșterea riscului de conflicte legate de resurse și de denaturarea mediului nu numai în Europa, ci în întreaga lume. Adaptarea la schimbările climatice și promovarea unei securități durabile trebuie să devină priorități pentru statele europene, iar abordarea lor necesită cooperarea și acțiunea concentrată la nivel european și internațional.

Nu în ultimul rând, trebuie să vorbim despre securitatea regională în zona Mării Negre. Iată o chestiune pe care noi, ca stat membru al UE și NATO și având parteneriatul cu SUA, trebuie să o întărim și în legătură cu care trebuie să facem un subtil și extrem de important lobby pentru a atrage atenția atât țărilor membre NATO, cât și cele ale UE, cu privire la importanța zonei Mării Negre. 

Stimați invitați, observăm că sunt foarte multe provocări și schimbări. De ce este important politicul? Fiindcă politicile de apărare trebuie susținute și de factorul politic. Fondurile se alocă de către Guvern, se alocă de către parlamente. Și consider că, din această perspectivă, rolul nostru, al politicienilor, va trebui să fie mult mai realist. O discuție importantă este cea referitoare la strategia industrială europeană de Apărare. Este o nouă abordare a Uniunii Europene care trebuie întărită prin mai multe fapte. Se discută doar la nivel de concept, așadar există în prezent o finanțare foarte subțire, în cuantum de doar 1,5 miliarde de euro. Însă, va trebui ca statele UE să-și intensifice eforturile pentru a găsi soluții și pentru a intensifica cooperarea în acest domeniu al creșterii capacității de a produce noi aici, la nivelul Uniunii Europene, tot ceea ce avem nevoie pentru o Apărare clară. De ce spun acest lucru? Pentru că, după ultimele date, Europa și Canada contribuie la bugetul NATO cu 400 de miliarde de dolari, pe când SUA contribuie singure cu 860 de miliarde de dolari. Așadar, iată, creșterea procentului din PIB, precum și alte proiecte, cât și sprijinul Băncii Europene de Investiții, al UE, sunt esențiale și în ceea ce privește viitorul strategiei de Apărare".

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.